Zoeken

Uit de praktijk: Alpinestars Toucan

Allroad, offroad en asfalt

13 oktober 2015
Inhoudsopgave
Uit de praktijk: Alpinestars Toucan
Allroad, offroad en asfalt

Alpinestars Toucan

Als allroad, offroad en asfaltrijder zit ik nogal eens in dubio. Welke laars ga ik aantrekken? Doe ik een dagje puur offroad, dan is de keuze niet zo moeilijk. Ik heb een paar Alpinestars Tech 8 endurolaarzen. Gemaakt van rundleer dat van rodeostieren lijkt gemaakt: dik, stijf, stevig en uitbundig voorzien van protectoren. Laarzen waar ik het een hele dag probleemloos in uithoud. En dan zit ik niet op mijn krent, maar dan sta ik de hele dag op de voetsteunen, terwijl ik door het Brabantse zand, de modder en de bospaden rag. Of over de rotsen van de Ardeche. WAlpinestars Toucanaar ik pas nog weer ontdekte hoe belangrijk de protectie van deze laarzen is. Bij een smalle doorgang, met links een rotsblok en rechts een conifeer, koos ik de kant van de struik. Rotsblokken gegeven immers niet mee. Mijn botanische kennis bleek echter tekort te schieten. Sommige coniferen geven ook niet mee. Van 20 naar nul in 20cm is best een klap, die mijn rechterlaars grotendeels opving. Meer dan een ietwat pijnlijke teen hield ik er niet aan over. Was dat een gewone "weglaars" geweest, dan had ik daar zes weken gips aan over gehouden...

Toeren...

Ik ben dus best in mijn sas met mijn Tech 8 laarzen, maar ze hebben een groot nadeel: ze zijn niet waterdicht. En dat is best een probleem als ik lange reizen met mijn KTM 990 Adventure maak. Heb je de eerste dag regen, dan rijd je de hele week met natte, zompige laarzen, waarbij de geur van gangreen je na een paar dagen al tijdens het rijden tegemoet komt. Laat staan als je je laarzen uitrekt... En dus draag ik op die toeren gewone, waterdichte toerlaarzen. Ook van Alpinestars, trouwens, en na vier jaar nog perfect waterdicht. Maar ik mis op die lange ritten wel de steun van die stijve, lange endurolaarzen. Toerlaarzen geven meer bewegingsvrijheid, maar als het lang duurt worden mijn enkels daar juist moe van. Bovendien ga ik met mijn Adventure ook nog wel eens offroad en als je dan staat, dan heb je die steun helemaal nodig. Om maar niet te spreken van de protectie, die bij een gewone toerlaars toch minder is...

Toucan

Lange tijd leek de motorwereld geen antwoord voor echte allroadrijders te hebben. Maar dat is aan het veranderen. Er zijn inmiddels een paar merken die het hiaat in de markt ontdekt hebben. Een daarvan is Alpinestars. Die levert sinds twee jaar de Toucan laars, een soort kruising tussen een crosslaars en een toerlaars. De Toucan is gemaakt van lekker dik, dubbel gestikt kalfsleer en is voorzien van een ademende, waterdichte gore-tex voering en van comfortabel aanvoelende protectoren. De laars biedt de steun van een endurolaars dankzij de twee instelbare gespen, waarmee de voet en de schacht om enkel en been geklemd kunnen worden. Een zachte textielafzetting aan de bovenzijde zorgt voor een comfortabele aanlegzone op het been, stretchzones op de hiel en de wreef zorgen dat de Toucan ondans de stevige constructie toch gemakkelijk loopt. Het lage deel van de schoen is bijna geheel van kunststof voor steun en protectie, vAlpinestars Toucan Alpinestars Toucan
Alpinestars Toucan Alpinestars Toucan
entilatiegaatjes met gaas zorgen dat de ademende werking van het Gore-Tex niet wordt verstoord. Ook heeft de laars een staalplaat in de aangenaaide zool, die voor steun zorgt als je op de voetsteunen staat. En dan heeft de Toucan nog een paar flinke protectoren aan de voorzijde, die je schenen tegen takken en onwillige coniferen beschermen...

Het ei...

Van Columbus, dat is de Toucan voor mij. Ik rijd er nu een aantal maanden mee rond en het is een heerlijke laars. Perfect waterdicht en ademt goed zodat je geen ademnood krijgt als je je laarzen uittrekt. Ze zitten ook enorm comfortabel. De pasvorm is goed, ze zijn stevig maar niet al te stijf. Vooral op lange ritten merk ik dat de extra steun, die deze laarzen boven normale laarzen bieden, zorgt dat je veel minder moe wordt. Een "nadeel" hebben ze wel: door de stevige constructie en de dikke protectoren krijg ik een aantal van mijn motorbroeken niet over de schacht van de laars. Die heeft met mijn fietskuiten erin op het dikste punt een omtrek van 54 cm... De broek er in stoppen is natuurlijk geen optie, dan loopt het regenwater er ook in. En niet eruit, want ze zijn waterdicht... Voorlopig rijd ik dus met mijn Klim offroadbroek, die waterdicht is en is berekend op endurolaarzen. Zonder thermovoering is de inzet daarvan echter beperkt. Maar ook hier is de oplossing nabij: MotoPort heeft mogelijkheden om kleding op maat te maken en laat nu voor mij een nieuwe DANE-broek aanpassen op mijn laarsomtrek... De Toucan laars kost trouwens €323,95.

Alpinestars Toucan