Zoeken

Uit de praktijk: Garmin Montana 600 Moto plus City Navigator Europe

Meer dan navigeren alleen

22 oktober 2012
Inhoudsopgave
Uit de praktijk: Garmin Montana 600 Moto plus City Navigator Europe
Meer dan navigeren alleen

Montana600_opstartscherm

Met de G.M.6.M.P.C.N.E. kan je dus navigeren in heel Europa. Het systeem heeft een meerprijs van € 100 op de basis Montana 600, wat de verkoop Montana600_1adviesprijs van het systeem op € 599 brengt. Een flinke prijs dus voor iets dat op het eerste gezicht lijkt op weer een nieuw navigatiesysteem voor op de motor. Maar er is meer aan de hand. De Garmin Montana 600 Moto plus City Navigator Europa (vooruit, we zeggen het nog één keer voluit) is het Zwitserse zakmes in navigatieland. Bovendien wordt de basisversie van de Montana 600 al voor € 399 bij verschillende webshops te koop aangeboden.

Niet alleen navigeert dit systeem op de motor zoals je van Garmin mag verwachten, maar als je de tijd neemt om het uitgebreide menu uit te pluizen kom je er achter dat dit apparaat van alle gemakken voorzien is. Zo zit er een realistisch werkend drie-assen kompas in die met behulp van een barometer en uiteraard de gps functie nauwkeurig je positie bepaalt. Uiteraard werkt de barometer ook gewoon als barometer, waardoor je ook zonder buienradar een idee van het weerbeeld kan vormen. Daarnaast zitten er een paar grappige opties in die door de gemiddelde motorrijder meer of minder gebruikt zullen worden. Zo is de calculator handig, maar zullen de motorrijders minder interesse hebben in de ‘jagen en vissen’ knop. Met daaronder onder andere informatie over wat de beste tijden zijn om er met je hengel of shotgun op uit te trekken.

Met een diagonaal van 10cm is het aanraakscherm lekker groot, het beeld kantelt a la iPhone mee met de stand van het scherm. Deze functie is gelukkig ook te vergrendelen, want in de (motor)praktijk blijkt dit bloedirritant. Wat wel handig is, is dat de beeldinformatie compleet te personaliseren is waardoor je altijd de informatie krijgt waar jij op zit te wachten.

Navigeren gaat zoals je dat van een Garmin mag verwachten. Ben je al bekend met de Zumo’s of Nuvi’s zal de G.M.6.M.P.C.N.E. geen verrassingen voor je in petto hebben. Als je TomTom of helemaal geen navigatie gewend bent zal de wijze van navigeren wat gewenning kosten, Montana600_2maar als je het éénmaal begrijpt zijn er geen wolken meer aan de digitale horizon. Garmin is meer dan bijv. TomTom gericht op echte navigatie in plaats van het loodsen van afslag naar afslag.Ideaal als motornavigatie, waar het meestal meer over de reis dan de bestemming gaat. De Montana functioneert echter ook prima als je simpelweg van A naar B wilt.

Deze Garmin is gemaakt voor de buitenmens. Mocht je naast motorrijden ook op andere manieren van the great outdoors genieten, je zet je G.M.6.M.P.C.N.E. zo over op je boot, 4x4, mountainbike of vliegtuig. Mede hierom zal Garmin ervoor hebben gezorgd dat de accu zo belachelijk lang meegaat op één lading. Over het algemeen houdt de accu het bijna twee volle dagen rijden uit, zonder bij te hoeven laden. Voor ons handig, omdat we nog wel eens van motor wisselen, en niet steeds de bekabeling willen monteren. Voor de doorsnee gebruiker vooral handig als je je navigatie gebruikt voor wandelingen, fietstochten of toch jagen en vissen. Hij kan tegen een stootje, dus een konijn doodgooien met de G.M.6.M.P.C.N.E. moet geen probleem vormen.

De Garmin 600  is vergeleken met meer simpele systemen flink aan de prijs, maar voor diegene die op zoek is naar een uitgebreid navigatiesysteem het bedrag, wat ons betreft, zeker waard. Als je interesse hebt, kijk dan ook eens naar de Montana 650. Die beschikt namelijk over een ingebouwde fotocamera, inclusief geotagging, waarmee je eenvoudig je gemaakte foto’s op Google Earth kunt plaatsen.