Zoeken

Kawasaki roept Ninja H2 SX terug om te weinig smeermiddel achterwiellager

12 augustus 2021
Kawasaki heeft een terugroepactie uitgerold voor de Ninja H2 SX familie. Door variaties in het productieproces is het naaldlager in het achterwiel mogelijk niet goed gesmeerd, waardoor in het meest ongunstige geval het achterwiel zou kunnen vastlopen.

In januari 2020 ontving Kawasaki Heavy Industries (KHI) een melding van de Japanse importeur (KMJ) van geluid dat van de achterkant van de getroffen motor kwam. KHI probeerde het probleem daarna tijdens testen te dupliceren, maar slaagde daar niet in. 

Een jaar lang bleef het bij die ene melding, maar in maart 2021 ontving Kawasaki een tweede rapport, ditmaal van een achterwiel dat was geblokkeerd. Het onderzoek werd hervat en de onderdelen werden aan een nadere inspectie onderworpen. 

Onderzoek bij de toeleverancier van het naaldlager wees uit dat het lager als gevolg van te weinig smeermiddel kapot was gegaan. Kawasaki besloot dat de aangebrachte hoeveelheid smeervet onvoldoende kon zijn doordat dit een handmatig proces was geweest. 

Op 7 september 2020 was een smeermachine geïnstalleerd om de productiviteit te verhogen, bijkomend voordeel was dat de hoeveelheid smeervet kon worden gegarandeerd en bij elke motor hetzelfde zou zijn. 

De terugroepactie betreft de Ninja H2 SX, SX SE en SX SE+ welke tussen 2018 en 2021 zijn geproduceerd, voor zover dat van toepassing is. (De SE+ versie is pas in 2019 op de markt gezet, de Ninja H2 SX familie is in 2021 in Europa van de markt gehaald vanwege de Euro 5 emissie-eisen.)

Getroffen eigenaren kunnen zich melden bij de Kawasaki dealer, waar onder garantie het lager in het achterwiel zal worden vervangen en voldoende smeervet zal worden aangebracht.