Zoeken

BMW roept R 1250 GS, GS Adventure, R 1250 RT, S 1000 RR en S 1000 XR terug om lekkage remklauwen

22 augustus 2020
BMW heeft een terugroepactie uitgerold voor de 2019-2020 R 1250 GS, R 1250 GS Adventure, R 1250 RT en de 2020 S 1000 RR en S 1000 XR. De remklauwen in het voorwiel kunnen remvloeistof gaan zweten wanneer de motor stilstaat. Tot nader order heeft BMW de verkoop van deze modellen stilgelegd.

Een onvolkomenheid tussen de afdichtingsgroef van de remklauw en de binnenafdichting is de reden dat maar liefst 5 modellen door BMW zijn teruggeroepen. BMW benadrukt dat het om een zogenaamde lage-druk lekkage gaat die zich niet voordoet wanneer er wordt geremd omdat de remzuiger dan naar buiten wordt gedrukt en de lekkage is afgesloten. 

BMW ziet om die reden dan ook geen direct veiligheidsrisico, omdat het maar minimaal vloeistofverlies is bij lage druk (zweten). Daarmee is niet gezegd dat het geen risico kan gaan vormen. Als over een langere periode de remklauwen vloeistof hebben gezweet, de rijder het niveau van de remvloeistof in het reservoir niet controleert en het reservoir leeg raakt, dan kan dit zeker wel invloed hebben op de remcapaciteit. 

De terugroepactie betreft de R 1250 GS geproduceerd van 19 september 2018 t/m 13 maart 2020, de R 1250 GS Adventure geproduceerd van 10 oktober 2018 t/m 10 maart 2020, de R 1250 RT geproduceerd van 19 september 2018 t/m 5 maart 2020, de S 1000 RR geproduceerd van 12 maart 2019 t/m 13 maart 2020 en de S 1000 XR geproduceerd van 3 februari 2020 t/m 13 maart 2020. 

Alleen al in de VS zijn 9.392 motoren teruggeroepen, volgens BMW heeft ongeveer 10% dit probleem. Bij de BMW dealer zullen de remmen worden gecontroleerd en indien nodig de remklauwen worden vervangen door een verbeterd exemplaar. 

BMW heeft de verkoop van de desbetreffende motoren stilgelegd totdat het probleem is gefixt. Eigenaren worden door BMW geïnformeerd contact op te nemen met de dealer om de remklauwen te vervangen, tot die tijd adviseert BMW om regelmatig het niveau van de remvloeistof te checken. 

Tegenover Motorfreaks heeft BMW Motorrad te kennen gegeven dat tijdens langdurige observaties weliswaar is ontdekt dat de remklauwen soms kunnen gaan zweten wanneer de motor stilstaat, maar dat dit geen invloed op de remcapaciteit heeft en dat het bovendien na verloop van tijd verdwijnt zodra de rem veelvuldig wordt gebruikt. 

Omdat de NHTSA (National Highway Transport Safety Administration) in de VS van mening was dat het product niet conform specificaties was heeft BMW Motorrad besloten om in de VS en Canada een terugroepactie uit te rollen. Daar zullen de remklauwen worden vervangen. 

Dat de terugroepactie dus alleen in de VS en Canada is uitgerold wil dus niet zeggen dat het zweten van de remklauwen zich in Europa niet voordoet, maar dat Brussel hier (vooralsnog) geen issue in ziet.