Zoeken

Yamaha MT-125 compleet vernieuwd voor 2020

16 oktober 2019
Na twee weken geleden een nieuwe MT-03 voor modeljaar 2020 te hebben aangekondigd heeft Yamaha vandaag het doek gelicht van een nieuwe MT-125. Naast een nieuw uiterlijk heeft Yamaha bij de 2020 MT-125 ook het blok en het rijwielgedeelte aangepakt.

De nieuwe MT-125 is uitgerust met een compleet nieuwe 125cc eencilinder, dat volgens Yamaha met flink wat geavanceerde technologie is uitgerust, waaronder het van de YZF-R125 afgeleide Variable Valve Actuation (VVA) systeem, in de volksmond ook wel variabele kleptiming genoemd. 

VVA werkt met twee inlaatnokken, elk met een eigen tuimelaar. De lage nokkenas werkt tot maximaal 7.400 tpm en het profiel en de timing zijn ontworpen voor een soepel en breed koppelbereik, voor krachtige (nou ja, 't blijft natuurlijk wel een 125 hè) prestaties onderin en in 't middengebied. 

Boven de 7.400 tpm schakelt een compacte solenoïde de motor van de lage nok naar de hoge nok. Het hogere profiel en de herziene kleptiming zorgen voor een feller vermogen dat betere prestaties levert van 7.400 tpm tot het maximale uitgangsvermogen bij 10.000 tpm - 1.000 tpm hoger dan het vorige ontwerp. 

De nieuwe VVA motor heeft naast het hogere maximale toerental ook een aangepaste overbrenging voor een nog betere acceleratie. Dankzij de verschillende high-tech inwendige onderdelen is de nieuwe motor soepeler en zuiniger. 

De Assist en Slipper (A&S) koppeling van de nieuwe MT-125 is een belangrijke upgrade en biedt een aantal grote voordelen voor de berijder. Het extreem lichte gevoel op de koppelingshendel vermindert de hoeveelheid fysieke kracht die nodig is, waardoor deze lichte Hyper Naked aanzienlijk comfortabeler moet zijn bij het rijden in de stad. 

De A&S koppeling maakt ook snel en soepel terugschakelen mogelijk. Dit helpt de stabiliteit van het chassis te handhaven en biedt een betere controle bij het terugschakelen. Een bijzonder belangrijke functie bij nat of glad wegdek. 



Wat design betreft kunnen we kort zijn, of eigenlijk juist niet. Juist niet omdat de motor van kop tot staart compleet is vernieuwd en zelfs over de kleinste onderdelen wat te lullen is, maar juist wel omdat het design als twee druppels water op dat van de nieuwe MT-03 lijkt. Net zo lekker als die MT-03 en dat zegt eigenlijk al genoeg.

De compacte brandstoftank en het nieuwe, strak aansluitende zadel, heeft er volgens Yamaha voor gezorgd dat je meer controle hebt om tijdens het remmen of het nemen van bochten vrij over de motorfiets te verplaatsen. Om een iets rechtere rijpositie te verkrijgen, zijn de voetsteunen meer naar voren verplaatst en is de positie van het stuur verhoogd. Daardoor zit je centraler en moet Een configuratie tegelijkertijd het comfort en de wendbaarheid verbeterd zijn. 

De nieuwe MT-125 is uitgerust met een LCD instrumentenpaneel. Dit lichtgewicht instrumentenpaneel heeft een LCD display met een centraal geplaatste, digitale snelheidsmeter, toerenteller met indicatiebalk, twee dagtellers, een dagteller met brandstofreserve en een klok. Ook geeft het paneel de gemiddelde snelheid en het actuele en gemiddelde brandstofverbruik weer.  

Naast het nieuwe blok heeft de MT-125 ook een nieuw Deltabox frame en aluminium achterbrug, met een wielbasis van 1.325 mm - 30 mm korter dan z'n voorganger, en dat belooft een stuk flitsender stuurgedrag. Sportiever en wendbaarder. Volgens Yamaha heeft het nieuwe framedesign gezorgd voor een ideale balans en uitstekend rijgedrag. 



Daarnaast biedt het nieuwe ontwerp een breder draaipunt voor de nieuwe, hoogwaardige swingarm. De lichtgewicht aluminium swingarm is voorzien van speciale steunribben aan de binnenzijde die de stijfheid verfijnen, en biedt ruimte voor de brede 140 achterband. 
 
Verder is de MT-125 uitgerust met een hoogwaardige Ø 41 mm upside-down voorvork die naast een 130 mm veerweg, een meer responsieve vering en een nauwkeurig rijgedrag moet bieden in combinatie met een vertrouwd aanvoelende wegligging. 

Voor 2020 heeft deze lichtgewicht Hyper Naked zoals gezegd een brede 140 achterband, die niet alleen een hoge mate van tractie biedt bij het nemen van bochten, het accelereren en het remmen, maar ook de serieuze uitstraling van de MT-familie versterkt en de uitstraling van een zwaardere motorfiets accentueert. 

De MT-125 zal vanaf december 2019 beschikbaar zijn via de officiële Yamaha-dealers. Leverbaar in de kleuren Ice Fluo, Icon Blue en Midnight Black.