Zoeken

Yamaha 2020 YZF-R1: zelfde R1, maar dan Euro 5

15 juli 2019
Tijdens de negende ronde van het WK Superbike heeft Yamaha de voor 2020 vernieuwde YZF-R1 en YZF-R1M aangekondigd. De nieuwe R1, die nog steeds 'maar' 200 pk heeft maar nu aan Euro 5 voldoet, is volgens Yamaha radicaal vernieuwd, maar of dat ook zo is?

"Een radicaal nieuwe racelook, in combinatie met een zeer verfijnde motor en een verbeterd chassis," zo begint Yamaha de persinformatie van de voor 2020 vernieuwde YZF-R1 en YZF-R1M, maar hoe goed we ook ons best proberen te doen, we zien het er niet aan af. Volgens Yamaha is de YZF-M1 met zijn radicale nieuwe MotoGP stijl en zeven elektronische hulpjes voor 2020 meer dan klaar voor het derde decennium van de 21e eeuw, maar ons bekruipt sterk het vermoeden dat het verschil voornamelijk in Euro 5 zit.

Te beginnen bij de looks. Yamaha heeft het design voor 2020 weliswaar aangepast, maar om dat nou een compleet nieuwe racelook te noemen. Neuhhh. 2015, dát was radicaal, nu is het meer een verfijning links en rechts ten opzichte van de R1 die in 2015 op de markt is gezet. 

Dan het blok. De Crossplane 998 cc viercilinder is in de 2020 YZF-R1 goed voor een topvermogen van 200 pk bij 13.500 toeren en een maximum koppel van 113 Nm bij 11.500 toeren per minuut en dat is exact gelijk aan de 200 pk @ 13.500 rpm en 113 Nm @ 11.500 rpm van de huidige R1. 

Wel heeft Yamaha inwendig een waslijst aan veranderingen doorgevoerd, maar dat zijn meer verschillen in detail dan drastische wijzigingen. Geen extreem lichte materialen dus om richting de 16.000+ toeren van de Panigale V4 te gaan en ook geen extreem topvermogen, maar 'slechts' 200 pk aan de kruk waar dat tegenwoordig aan het achterwiel de norm aan het worden is. 

Het enige verschil zit 'm in de elektronica, de 2020 R1 is nu ook van elektronisch regelbare motorrem (Engine Brake System, EBS) voorzien. Daarnaast heeft Yamaha de setting van Launch Control aangepast: LCS1 wordt nu geactiveerd bij 9.000 toeren  per minuut met een gasklepopening van 41 graden.



Ook aan het rijwielgedeelte zijn geen drastische aanpassingen gedaan. Wielbasis, balhoofdshoek en naloop zijn exact gelijk aan het 2019 model, het enige verschil zit 'm in de binnenkant van de 43 mm KYB upside down voorvork, die dankzij een iets lagere veerkarakteristiek, een nieuwe cartridge en aangepast oliepeil betere feedback en een directer stuurgedrag moet geven. Achtershock en stuurdemper zijn daarentegen exact gelijk aan het 2019 model, maar zijn wel anders afgesteld. 

Wat remmen betreft blijft Yamaha vasthouden aan de eigen radiale 4-zuiger remklauwen, in plaats van Brembo dat in de racerij al jaren de dienst uitmaakt en ook de remmen van het Pata Yamaha WorldSBK Team verzorgd. Wel zijn de remmen nu voorzien van bochten-ABS. Oh ja, tot slot het gewicht, de 2020 YZF-R1 wordt opgegeven voor 201 kilo rijklaar en dat is 2 kilo meer dan het huidige model. 

De 2020 YZF-R1 is volgens Yamaha leverbaar vanaf september dit jaar, hoeveel hij moet gaan kosten is nog niet bekend.