Zoeken

Unieke Foggy Petronas FP1 ter veiling aangeboden

4 februari 2019
Altijd al een Foggy Petronas FP1 willen hebben? Een van de slechts 100 in 2003 geproduceerde units voor op straat wordt deze maand tijdens de Silverstone Action Race Retro Classic Car geveild. Geschatte waarde: £30.000-35.000.

 

De Foggy Petronas FP1 is ongetwijfeld de meest bijzondere motor uit de motorgeschiedenis. Begin deze eeuw had de Maleisische oliegigant Petronas het ambitieuze project opgestart om te gaan racen. In eerste instantie in de MotoGP, maar toen dat niet haalbaar bleek werden de pijlen op het WK Superbike gericht. 

Voor het WK Superbike project ging Petronas met viervoudig wereldkampioen Carl Fogarty in zee, hij werd de manager van het SBK team met Troy Corser en James Haydon als coureurs. De 900cc driecilinder maakte een spectaculaire entree met steekvlammen uit de in het kontje geplaatste einddemper in bijna elke bocht, maar kon nooit echt potten kraken in het wereldkampioenschap. 

In 2004 werd het reglement aangepast en werd voor viercilinders de cilinderinhoud tot 1000cc vergroot, hoewel dat eerste jaar wel met restrictors. Desondanks wist Foggy Petronas dat jaar wel twee keer op het podium te finishen, maar naarmate het seizoen vorderde was de driecilinder kansloos tegen de sterkere viercilinders. Na vier seizoenen trok Petronas de stekker uit het project.

Tot zover het SBK avontuur, om daaraan deel te kunnen nemen moest er een straatmodel worden geproduceerd. En daar zit 'm bij deze Foggy Petronas FP1 precies de crux. Conform reglement zijn er in 2003 150 units geproduceerd, 50 om te racen en nog eens 100 voor verkoop aan het gewone publiek. In het Verenigd Koninkrijk, waar de motor was ontwikkeld) werden er 75 geproduceerd, de resterende helft in Maleisië. Waarmee de FP1 de eerste Superbike in de geschiedenis is die in Zuid-Oost Azië is geproduceerd. 

Maar nu komt het. Een motorbedrijf beginnen is geen eenvoudige opgave, Erik Buell zal je daar alles over kunnen vertellen. Hoe verdomd goed de motor ook mag zijn die je hebt ontwikkeld, zonder goede marketing, dealernetwerk en infrastructuur verkoop je helemaal niets en daar zijn flink wat kosten mee gemoeid. 

Dat snapten ze bij Petronas als geen ander en toen de boekhouder eraan had gerekend werd een bijzondere balans opgemaakt: het was namelijk goedkoper om de productieserie in een magazijn te laten verstoffen, dan een compleet nieuw dealernetwerk en infrastructuur op te zetten. Het WK Superbike reglement schrijft voor dat voor homologatie een serie moet zijn geproduceerd (wat Bimota in haar rentree heeft genekt), maar nergens wordt voorgeschreven dat die serie ook daadwerkelijk moet zijn verkocht. 

En dat is zo ontzettend zonde, de Foggy Petronas was voor die tijd best wel een vooruitstrevende machine. De door het in Essex gevestigde MSX International ontwikkelde FP1 was ontworpen rond een vloeistofgekoelde Suter 899,5cc viertakt driecilinder lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder, dat Suter in eerste instantie voor de MotoGP had ontwikkeld. 

De raceversie had een voor die tijd verbluffend vermogen van 185 pk, wat bij de straatversie tot slechts 127,4 pk bij 10.000 toeren en 92 Nm koppel bij 9.700 toeren per minuut. Niet indrukwekkend, in tegenstelling tot het gewicht dat met 181 kilo een flink stuk lager dan de concurrentie was. Zelfs nu zijn er niet veel Supersport fietsen die daaraan kunnen tippen. 

De 100 units voor op straat waren in drie verschillende kleuren geproduceerd: Misty Grey, Exotic Black en Panache Green, de kleur waarmee in het WK Superbike werd geracet. Het meest opmerkelijke aan de straatversie was de gelijkenis met racer: alsof ze alleen spiegels en verlichting hadden toegevoegd. Net als destijds bij Ducati was ook de FP1 een échte race-replica. 

Foggy zei ooit over de FP1: "Ongetwijfeld zal dit een van de mooiste straatfietsen zijn. De motor combineert cutting edge technologie met echte elegantie en heeft een nieuwe standaard gezet in het premium segment voor de straat," en daar kun je het moeilijk niet mee eens zijn. Z'n smalle bouw, state of the art Öhlins vering, digitaal display (nu heel gewoon, toen bijzonder uniek), triple pijpjes in het kontje en boven elkaar geplaatste projectiekoplampen (wat Ducati niet veel later bij de 999 zou toepassen) en niet te vergeten het waanzinnig geluid maken de Foggy Petronas FP1 uniek.

Het exemplaar dat deze maand in Silverstone wordt geveild is nagenoeg fonkelnieuw en heeft slechts 7 kilometer gelopen. Inderdaad, het rondje rond de kerk dat bij elke motor wordt gemaakt nadat 'ie in elkaar is gezet. Alle vloeistoffen zijn vernieuwd, een nieuwe accu is voorzien en alle belangrijke onderdelen zijn gecheckt en klaar voor gebruik. Ook de kuip en zit is cosmetisch onderhanden genomen, om 'm weer te laten glimmen als een nieuwe fiets. De motor loopt als een zonnetje. 

Bod uitbrengen? Check de website van Silverstone Auctions.