Zoeken

Uitgelekt: Honda CRF1100L Africa Twin krijgt 1.084cc

12 september 2019
Het was al min of meer uitgelekt en bovendien had Honda zelf ook al geteaset dat er iets nieuws gaat komen, maar nu weten we het zeker: uit nieuwe voertuig certificatie documenten die in Australië zijn gepubliceerd blijkt dat Honda inderdaad de Africa Twin voor 2020 tot CRF1100L heeft opgewaardeerd.



De 2020 Honda CRF1100L Africa Twin heeft een cilinderinhoud van 1.084cc en is net als het huidige model leverbaar met normale transmissie en Honda's welbekende Dual Clutch semi-automatische transmissie. En net als de huidige Africa Twin is ook de 2020 1100 versie er in twee uitvoeringen: standaard en Adventure, die laatste onder andere met een grotere tank. 

Volgens de Australische documenten levert de 1.084 paralleltwin een topvermogen van 101 pk bij 7.500 toeren per minuut, waar het huidige 998cc blok 95 pk levert, de bovengrens voor wat volgens de rijbewijsrichtlijn tot de 35 kW voor het A2 rijbewijs mag worden teruggetuned. 

Daaruit zou je kunnen concluderen dat er bij Honda ook aan een kleinere (850) Africa Twin wordt gewerkt, wat ook in de wandelgangen al een tijdje wordt gesuggereerd. Dat kleintje Africa Twin is echter pas in 2021 te verwachten. 

De bijgevoegde foto's waar onze collega's van Motorcyle.com de hand op hebben weten te leggen geven ons een beeld van hoe de 2020 Africa Twin en Africa Twin Adventure eruit komen te zien, ondanks dat het zwartwit beelden in lage resolutie zijn. Uit de beelden is duidelijk af te leiden dat de Africa Twin een nieuwe neus, een nieuw frame en een nieuw subframe heeft gekregen.

Echt groot zijn de verschillen niet, maar het komt tegenwoordig haast niet meer voor dat het design van een motor compleet op de schop wordt gegooid. Evolutie is anno nu het sleutelwoord, niet revolutie. 



De 2020 Africa Twin ziet er gestroomlijnder uit, de koplampen zijn nu meer in het design geïntegreerd in plaats van als crossbril er tegenaan te zijn geplakt. De luchtinlaten zijn smaller en lager geplaatst en zitten meer aan de binnenkant van het zijpaneel. Het windscherm oogt ook stukken kleiner dan dat van het huidige model. 

Het motorblok ziet er op 't oog hetzelfde uit, Honda lijkt het uitlaatsysteem echter wel een stuk forser te hebben gemaakt om te voldoen aan de nieuwe Euro 5 restricties. Verder zien we andere handkappen en een ander patroon van de band. De Africa Twin Adventure is dezelfde vernieuwingen als de gewone versie ondergaan. 

Het zou kunnen dat Honda de nieuwe CRF1100L Africa Twin komende maand op de Tokyo Motor Show al onthuld, maar we verwachten eerder dat het op de EICMA in Milaan zal zijn.