Zoeken

Triumph onthult Bobber TFC: ultieme uiting Bobber-stijl

10 december 2024
Triumph heeft een eerste Factory Custom model voor 2025 aangekondigd: de Bobber TFC, volgens de Britten de ultieme uiting van Bobber-stijl en 'attitude. De Triumph Bobber TFC, gespoten in een unieke two-tone kleurschema met handgeschilderde goudmarmeren accenten en volhangen met carbon, wordt in een gelimiteerde oplage geproduceerd.

Wereldwijd zullen er slechts 750 beschikbaar zijn, stuk voor stuk voorzien van een individueel genummerde badge op de uit massief aluminium gefreesde kroonplaat. De Bobber TFC is meer dan een 'Bobber met een ander likje verf', ook wat technische specificaties betreft hebben de Britten hier en daar wat aanpassingen doorgevoerd.

Maar eerst even het ontwerp, dat volgens Triumph is ontwikkeld door de toonaangevende lakafdeling van de Britten. De Bobber TFC is voorzien van een unieke tweetintenlak met handgeschilderde goudmarmeren structuuraccenten op de minimalistische tank en zijpanelen, wat de visuele impact moet hebben vergroot. Leuk detail: elke tank is aan de onderkant met de hand gesigneerd door de kunstenaar, wat zorgt voor een persoonlijke touch. 

De Bobber TFC heeft clip-ons gekregen voor een sportievere zithouding, terwijl het smalle 19-inch voorwiel volgens Triumph 'de meest pure uiting van de klassieke Britse Bobber-stijl belichaamt' en contrasteert met de brede achterband voor een indrukwekkende verschijning.

Een set matzwarte Akrapovic-uitlaatdempers met carbon eindkappen wordt gecombineerd met een opzwepende inlaatbrul uit de dubbele airboxen en gasklephuizen, die perfect past bij de agressievere motormapping van de Bobber TFC, en de opwindende gasrespons in de extra Sport-rijmodus.

De Bonneville Bobber TFC is bovendien uitgerust met Öhlins-vering met hoogwaardige specificaties voor- en achteraan, krachtige radiaal gemonteerde Brembo monobloc-remklauwen met een Brembo MCS-hoofdremcilinder en een aanzienlijke gewichtsvermindering ten opzichte van de standaard Bobber - stuk voor stuk afgesteld en geoptimaliseerd door de Triumph-experts op het gebied van chassisontwikkeling, voor een rijervaring die net zo bijzonder is als de motorfiets eruitziet. 

Chief Commercial Officer Paul Stroud: 
"De Bobber is de motor bij uitstek voor de vele fantastische custombouwers en we weten dat meer dan 70 procent van onze klanten in deze categorie hun motor personaliseren met accessoires. Daarom hebben onze ontwerpers, die gepassioneerd zijn door de wereldwijde custom scene, alles in het werk gesteld om de mooiste, meest exclusieve en begerenswaardige motorfiets te maken. Voor klanten die op zoek zijn naar een motorfiets die nog specialer is, helemaal aangepast en verbouwd door de beste ontwerpers binnen Triumph, is deze Triumph Factory Custom gewoonweg uniek." 

"Van de exclusieve laklaag tot de hoogwaardige componenten en de goudkleurige details, elk onderdeel is met ongeëvenaarde precisie vervaardigd. Met slechts 750 van deze Bonneville Bobber TFC’s in de wereld, is dit een zeldzaam, met de hand gemaakt pareltje dat het erfgoed en de innovatie van Triumph laat zien, en hoewel hij er fantastisch uit zal zien als onderdeel van een collectie, zal deze motorfiets op de weg pas echt volledig tot zijn recht komen.”

 

Van het goudkleurige detail op de contactsleutel tot het zadel met ingestanst logo: de Bobber TFC pakt uit met een luxueuze uitstraling. Naast de unieke two-tone verflaag met handgeschilderde marmeren goudkleurige structuuraccenten, voegen glanzend gelakte zijpanelen en spatbordbeugels van echt carbon een high-end, prestatiegerichte touch toe. 

Goudkleurige voorvorkpoten en stelknoppen met goudkleurig geanodiseerde details zorgen voor een opvallend contrast en een verfijnd, custom uiterlijk, terwijl de uit massief aluminium gefreesde badges op de motordeksels met ingewikkelde goudkleurige details en een goudkleurige ketting de aandacht voor detail benadrukken.

Het zwarte premium lederen zadel, met het ingestanste driehoekige Triumph-logo, moet zowel comfort als exclusiviteit bieden. Dit zwevende, eenpersoonszadel en de verborgen achtervering in hard tail-stijl creëren de kenmerkende stijl, de gespierde houding en het doelgerichte voorkomen van de Bobber.

De clip-ons moeten voor een strakke, assertieve zithouding hebben gezorgd die zowel de controle als het rijgedrag moet hebben verbeterd, terwijl een gewichtsvermindering van meer dan 5 kg ten opzichte van het standaard Bobber-model de wendbaarheid en het reactievermogen van de motorfiets ten goede moet zijn gekomen.



Met dubbele, radiale Brembo M50-remklauwen en 310 mm remschijven levert het remsysteem krachtige, responsieve remkracht, zodat je elke bocht met vertrouwen induikt. De 43 mm NIX 30 upside down voorvork en (eveneens) Öhlins achtershock zorgen voor een nauwkeurig, sportief rijgedrag dat past bij het sportieve uiterlijk, en zijn volgens Triumph nauwkeurig afgesteld voor optimaal comfort en rijgedrag. 

Kloppend hart van de Bobber TFC is de bekende 1200cc paralleltwin, die volgens Triumph speciaal is getuned om een topvermogen van 78 pk te leveren bij minder dan 6.000 tpm, met een maximumkoppel van 106 Nm bij amper 3.750 tpm. Triumph claimt dat de speciale tuning in een betere respons bij lage toeren moet hebben geresulteerd, waardoor de TFC krachtiger moet aanvoelen. 

De Bobber TFC heeft ook een nieuwe Sport-rijmodus, naast de standaard Road- en Rain-modus, die zorgt voor een nog directere gasrespons. De opvallende dubbele Akrapovič einddempers met carbon eindkappen produceren een diep hotrod-geluid dat volgens Triumph perfect past bij het stoere karakter van de motorfiets. 

De 2025 Triumph Bobber TFC,, die vanaf maart 2025 bij de Triumph-dealers is te aanschouwen, gaat bij ons in Nederland vanaf € 22.995 over de toonbank, bij onze zuiderburen hoeft er slechts € 20.495 te worden afgetikt.