Zoeken

Triumph kondigt nieuwe Speed Triple S en RS aan

5 februari 2018
Triumph heeft de Speed Triple vernieuwd. De eenliter naked, die in 1994 aan de basis stond van het huidige Naked Sport segment, is volgens de Britten de krachtigste en snelste Speed Triple ooit met een topvermogen van 150 pk. De nieuwe Speed Triple is leverbaar als S en RS, waarbij de RS het hoogste uitrustingsniveau heeft.

Alleen al in het motorblok zijn maar liefst 105 onderdelen vernieuwd, zo is te lezen in de persinformatie van de nieuwe generatie Speed Triple S en RS, wat heeft geresulteerd in een enorme prestatieverbetering en een substantiële gewichtsbesparing. Meer vermogen en meer koppel over het hele toerenbereik en een soepelere, meer lineaire vermogensafgifte, aldus de Britten. 

Ten opzichte van de huidige Speed is de 2018 versie wat piekvermogen betreft maar liefst 7% sterker geworden naar nu 150 pk bij 10.500 toeren per minuut, terwijl het koppel met 4% is toegenomen naar 117 Nm bij 7.150 toeren per minuut. Triumph heeft dat weten te realiseren door onder andere een lichtere krukas, lichtere aluminium cilinderbussen met Nikasil coating, een kleinere startmotor en een lichtere accu en dynamo. 

Nieuwe zuigers met een ander profiel en de nieuwe cilinderkop met geoptimaliseerde uitlaatpoorten verbeteren de gasstroom en leveren een nog hogere compressieverhouding van nu 12,92:1, waarmee meer vermogen wordt geleverd. Een nieuw carter verlaagt het oliepeil in de motor, vermindert de weerstand en verbetert de gewichtsverdeling. Het omgeleide oliesmeersysteem voert de motorolie nu direct door de koppakking naar de cilinderkop, waardoor externe olieleidingen kunnen worden verwijderd, wat de vormgeving van het blok verbetert en het gewicht vermindert.

Stuart Wood , Chief Engineer van Triumph Motorcycles hierover: 
"We hebben serieus grote veranderingen aangebracht aan het motorblok van de nieuwe Speed ​​Triple. Het resultaat is een motor die makkelijker versnelt en meer toeren kan draaien, met een rode lijn die nu 1000 toeren hoger ligt dan bij de vorige generatie. Dit levert meer Triumph Triple-karakter, een dynamischere gasrespons en de bij een Triumph passende, onmiskenbaar donkere Triple-brul."


Een nieuwe vrijer ademende uitlaat met grotere katalysator en lichtere uitlaatbochten moet tot een verbetering van gasstroom en prestaties hebben geleid. De gerestylede uitlaatdempers op de Speed ​​Triple S en de standaard lichtgewicht sportieve uitlaatdempers op de RS moeten hebben gezorgd voor een aanzienlijke verbetering van de woeste grom van het Triple-motorblok, waarmee het nieuwste model volgens Triumph de best klinkende Speed ​​Triple-geluid ooit moet zijn. Een verbeterde versnellingsbak en slipper-koppeling zorgen voor meer comfort.

Zowel de S als de RS beschikt nu over het verticaal verstelbaar, 5-inch TFT-kleurendisplay met optimale zichtbaarheid, dat we al kennen van de Street Triple. Een speciale Speed ​​Triple-animatie is geïntegreerd in de opstartcyclus van beide modellen, terwijl met verschillende thema's en stijlen de lay-out van de informatie wijzigt, automatisch gekoppeld aan de rijmodi. De nieuwe, ergonomische schakelaars op het stuur hebben verlichte knoppen, zoals het afgelopen jaar voor het eerst op de nieuwe Tiger 1200 toegepast.

Met het geavanceerde ride-by-wire-systeem kan met variabele mappings het karakter van de motorfiets aan de rijvoorkeuren en omstandigheden worden aangepast, gekoppeld aan vijf selecteerbare rijmodi. 

De nieuwe cruisecontrol is ideaal bij lange afstanden en daarom nu standaard op beide modellen, terwijl Daytime Running Lights (DLR) de zichtbaarheid van de koplampen vergroten. Dit alles komt bovenop de zeer uitgebreide standaardtechnologie, zoals schakelbaar ABS, schakelbare Traction Control en een USB oplaadfunctie. 

De nieuwe Speed Triple RS tilt de technische vooruitgang naar een heel nieuw niveau, met bochten-ABS en Traction Control om in alle omstandigheden remkracht, slip en gecontroleerd koppel te optimaliseren, waarmee zowel rechtuit-acceleratie als het nemen van bochten sterk verbeterd is. De nieuwe IMU werd hiervoor in nauwe samenwerking met Continental ontwikkeld, waarbij elke vorm van hellingshoek, pitch, rol, rotatie en acceleratie met de ideale strategie voor de veiligheidssystemen wordt beantwoord. 



De Speed ​​Triple RS beschikt ook over een nieuw keyless stuurslot en startsysteem, elektronisch geactiveerd door de vergrendelknop op de switchcube, met de optie om de keyless-functie uit te schakelen.

Als we de persinformatie mogen geloven maak je met beide nieuwe Speed ​​Triple-modellen de meest actieve en opwindende motorrit ooit, met dank aan de nieuwe geavanceerde rijhulpmiddelen en Triumph’s bekendste handelsmerk; de neutrale maar zeer nauwkeurige besturing. Triumph claimt dat dit op de RS zelfs nòg beter is door de gewichtsbesparing van 3 kilo.

De nieuwe RS wordt standaard geleverd met een verstelbaar Brembo remhendel en bijpassende koppelingshendel, plus een nieuw, comfortabel zadel.

De nieuwe modellen behouden de kenmerkende, enkelzijdige swingarm en het aluminium twinspar frame van de vorige generatie, maar dan geoptimaliseerd qua flexibiliteit voor de perfecte mix van stijfheid en gevoel. De nieuwe modellen behouden ook het hoge uitrustingsniveau met Pirelli Diablo Supercorsa-banden en voorremschijven met dubbele, radiaal gemonteerde Brembo M4.34 4-zuiger monobloc remklauwen met gesplitste remblokken.

Beide modellen hebben een volledig instelbaar rijwielgedeelte; vering en demping kunnen zo optimaal worden ingesteld voor zowel de openbare weg als circuitgebruik.
• Speed ​​Triple RS: 43 mm Öhlins NIX30 USD voorvork en Öhlins TTX36 twin-tube schokdemper, beiden met volledig instelbare veervoorspanning, compressie- en rebound-demping.
• Speed ​​Triple S: 43 mm Showa voorvork en -achterschokdemper, beiden met volledig instelbare veervoorspanning, compressie en rebound-demping.

De nieuwe Speed Triple RS zal vanaf eind april bij de Triumph dealer staan gevolgd door de S variant in mei.