Zoeken

Triumph blaast Speed Twin nieuw leven in

5 december 2018
Exact 80 jaar na de lancering van 's werelds eerste succesvolle Twin heeft Triumph de Speed Twin een nieuw leven ingeblazen. De 2019 Speed Twin zet volgens de Britten net als z'n voorganger een nieuwe standaard voor hoe een custom roadster zou moeten aanvoelen en rijden.

Een Thruxton, maar dan voorzien van een recht stuur en een vlak zadel, dat in een notendop is de nieuwe 2019 Speed Twin en dat alleen al vinden wij een geweldig idee. Het zijn namelijk nét die kleine aanpassingen die in een klap het beste van twee werelden, als in de Bonneville T120 en de Thruxton zelf hebben verenigd. In de persberichtgeving legt Triumph zelf de link met de Thruxton R, maar dat gaat ons nét een stap te ver, daarvoor ontbreekt het de upside down voorvork en dubbele achtershocks van Zweedse makelij. 

De originele 1938 Triumph Speed Twin, die in 1937 zijn opwachting maakte tijdens de National Motorcycle Show, was een 500cc OHV staande twin in een lichtgewicht frame en zette de motorwereld op z'n kop. De fiets is de geschiedenis ingegaan als de eerste succesvolle Britse paralleltwin die een nieuwe standaard zette voor twins die zouden volgen. 

Tijdens de tweede wereldoorlog werd de Triumph fabriek - net als een groot deel het plaatsje Meriden waar Triumph was gevestigd - compleet platgebombardeerd, waarbij in een klap alle technische gegevens, tekeningen en ontwerpen waren vernietigd. Het herstel na de tweede wereldoorlog heeft Triumph te danken aan de Speed Twin, waarvan in 1946 een nieuw model werd gepresenteerd. Elk zichzelf respecterend Brits merk kwam met een 500cc twin, ontworpen op basis van de Speed Twin. 



In 1966 werd de productie van de Speed Twin beëindigd, maar voor 2019 heeft Triumph deze illustere Triumph naam opnieuw in de line-up Modern Classics opgenomen in vorm van de gloednieuwe 1200cc Speed ​​Twin, die volgens de Britten opnieuw de nieuwe standaard zet voor toonaangevende handling en voor hoe een moderne custom roadster zou moeten rijden en aanvoelen.

We zeiden het al, de Speed Twin biedt het beste van twee werelden die Bonneville en Thruxton heten. Of, zoals de Britten het zelf zeggen: "De gloednieuwe Speed ​​Twin heeft de eigentijdse, op maat gemaakte stijl van de Street Twin, maar voegt mooie premium details toe. Hij levert alle kracht, koppel en technologie van de Thruxton, in een nog toegankelijkere moderne samenstelling. En hij biedt het vertrouwde rij- en berijdercomfort van de Bonneville T120, maar met nog meer aandacht voor de ergonomie van de berijder.

Het resultaat is, net als zijn iconische naamgenoot uit de 20e eeuw, een nieuw prestatie icoon dat een geheel nieuwe standaard zet, met de chassisafstelling, zitpositie, remvermogen, vering en opwindende vermogensafgifte van een zeer moderne roadster."

Mooie woorden van Triumph, maar waar draait 't eigenlijk allemaal om? In principe is de 2019 Speed Twin een 'Thruxton met breed stuur', maar daarmee doe je 'm eigenlijk tekort. Afgaand op de specificaties zijn ze in Hinckley grondig te werk gegaan. 

Het rijwielgedeelte lijkt in eerste instantie identiek, maar ten opzichte van de Thruxton hebben de Britten maar liefst 10 kilo van het drooggewicht afgesnoept. Volgens Triumph is het nieuwe frame een doorontwikkeling van de Thruxton R. Wat remmen betreft heeft Triumph nu aan de voorkant bij Brembo geshopt, waar de remmen van de Thruxton bij Nissin werden ingekocht. Een nieuwe kroonplaat is voorzien voor bevestiging van het taps toelopende stuur, het nieuwe vlakke zadel heeft een zithoogte van 807 mm.  

Ook het motorblok is inwendig specifiek aangepast voor de nieuwe Speed Twin. De 1200cc 270° Twin heeft een lichtere krukas en wordt net als de Thruxton 97 opgegeven voor een topvermogen van 97 pk, terwijl het koppel met 112 Nm wel een tikkie hoger is dan de Thruxton. Verder heeft de Speed Twin ride-by-wire elektronica met drie rijmodi, instelbare tractie controle en ABS. 

De nieuwe Speed Twin, die met meer dan 90 accessoires kan worden gepersonaliseerd, is leverbaar in drie kleurstellingen: Silver Ice en Storm Grey, met handgeschilderde Graphite belijning en witte streep, Korosi Red en Storm Grey, met handgeschilderde Graphite belijning en witte streep, en Jet Black. Prijs en leertijd is nog niet bekend.