Zoeken

The Revival Birdcage: tweede custom met BMW Big Boxer

16 april 2019
Na in december CUSTOM WORKS ZON, een spectaculaire custom met een prototype van de nieuw BMW Big Boxer te hebben gepresenteerd heeft BMW Motorrad nu het doek gelicht van een tweede custom: The Revival Birdcage, gebouwd door het Amerikaanse Revival Cycles. Het productiemodel van BMW's nieuwe Cruiser wordt in de loop van 2020 gepresenteerd.

De Amerikaanse motorfiets-customizers van Revival Cycles presenteerden recent hun nieuwste creatie. De unieke motorfiets, ‘The Revival Birdcage’ genaamd, is gebaseerd op het prototype voor een compleet nieuw type BMW boxermotor. De motorfiets werd onthuld op de exclusieve Revival Party tijdens de jaarlijkse Handbuilt Show in Austin, Texas.

“De ‘Revival Birdcage’ pakte geweldig uit en laat onze Big Boxer echt perfect zien”, zegt Timo Resch, Vice president Sales and Marketing BMW Motorrad. “Na de ‘Departed’ van CUSTOM WORKS ZON is dit de tweede fascinerende motorfiets die is gebouwd rond het prototype voor de BMW Motorrad Big Boxer. We zullen in de eerste helft van 2019 ook een door BMW Motorrad ontwikkeld concept laten zien. BMW Motorrad zal serieproductie-exemplaren met de Big Boxer presenteren voor het Cruiser segment in de loop van 2020.”

“We bewonderen het werk dat Revival heeft gedaan. Ze hebben zich de laatste jaren ontwikkeld tot een van de meest opmerkelijke Amerikaanse customizers in de customscene”, aldus Timo Resch op de Handbuilt Show. “Natuurlijk willen we blijven groeien. Daarom stappen we in het Cruiser segment, zeker op de Amerikaanse markt. BMW Motorrad houdt vast aan haar groeistrategie met het duidelijke doel om de nummer een te worden in het Premium Big Bike Segment.”

Het frame van de “Revival Birdcage” is gemaakt van titanium en werd door Revival Cycles zelf ontwikkeld. “Dit was voor ons de eerste keer om een titanium frame te bouwen, dat alleen al was een aanzienlijke uitdaging”, zegt Alan Stulberg, hoofd van Revival Cycles. “Desondanks kwam het frame uiteindelijk heel goed tot zijn recht en we zij blij met het resultaat, aangezien het gelukt is om het doel van een bijna transparant frame te behalen. We wilden de aandacht vestigen op de motor en dat is precies wat we hebben bereikt met dit volledig unieke frame dat we hebben ontworpen. Je kan de motor en aandrijflijn vanuit iedere hoek goed zien.” Daarnaast is bijna ieder onderdeel, zoals de handvatten, voetsteunen, schakelpedaal, zadel en unieke koolstofvezel ophangingscomponenten, allemaal individueel vervaardigd.

Het team van Alan Stulberg liet zich inspireren door Ernst Hennes’ snelheidsrecords brekende BMW’s uit de late jaren ’20 en vroege jaren ’30. Het duurde bijna zes maanden om de motorfiets te ontwikkelen. “We hadden al jaren over deze motorfiets gedroomd. In december 2018 ontvingen we het motorblok en konden we eindelijk aan het werk,” zegt Alan Stulberg. “Ik ben altijd al een fan geweest van de boxermotor, maar de pure fysieke omvang en esthetische aantrekkingskracht van dit prototype hebben ons echt geïnspireerd.” De motorfiets was op tijd klaar voor de Handbuilt Show, in een periode van bijna vijf maanden.

Zowel de geometrie als de visuele elementen, zoals de boven de cilinders liggende stoterstangen in verchroomde beschermingsbuizen, doen denken aan de BMW Motorrad boxers die werden gebouwd in de jaren ’60. Alleen is de cilinderinhoud nu groter en wordt er moderne lucht-oliekoeling toegepast.

Al in december 2018 presenteerde de Japanse customizer CUSTOM WORKS ZON de ‘Departed’ op de Hot Rod Custom Show in Yokohama, Japan. Deze fascinerende custom bike was de eerste die werd gebouwd rondom het prototype voor de nieuwe BMW Big Boxer. Het spectaculaire ontwerp is met grote goedkeuring ontvangen binnen de customscene en won zelfs de ‘Best of Show Motorcycle’ award, de hoogste onderscheiding in de Hot Rod Custom Show in 2018. De ‘Mooneyes Show’, zoals hij ook wel wordt genoemd in de customscene, trekt ieder jaar rond de 15.000 bezoekers en geldt als een van de meest belangrijkste shows op de agenda van customizers.