Zoeken

Piaggio lanceert Piaggio 1: elektrische scooter in 3 uitvoeringen

14 september 2021
Met de lancering van de Piaggio 1, die in drie uitvoeringen beschikbaar zal zijn, heeft Piaggio de volgende generatie van e-scooters voor de stedelijke mobiliteit op de markt gezet.

"Alle typisch premium functies van de Piaggio scooters: ontwerp en aandacht voor detail, verfijnd chassis, heel veel zitruimte en laadvermogen", dat is volgens Piaggio de nieuwe Piaggio 1 elektrisch aangedreven scooter in een notendop. Voorzien van een digitaal kleurendisplay, keyless systeem en LED-verlichting, en beschikbaar in drie uitvoeringen: Piaggio 1 (25 km/u en 45 km/u), 1+ (45 km/u) en 1 Active (60 km/u).

Nu zijn bromscooters normaal niet echt ons ding en snorscooters al helemaal niet, maar sinds onze eerste kennismaking met de Vespa Elettrica drie jaar geleden op de EICMA in Milaan zijn we daar wel anders tegenaan gaan kijken. De Elettrica was weliswaar op 45 km/u begrensd, maar dankzij de elektrische aandrijving ging 0-45 veel rapper dan we hadden gedacht. Zeker in de stad is 'ie ideaal.

Na de lancering van de Elettrica hadden we zeker verwacht dat het moederbedrijf rap zou volgen, maar dat heeft al met al dus nog bijna drie jaar geduurd. Net als bij de Elettrica is bij de Piaggio 1 aan de buitenkant totaal niet te zien dat je met een elektrische scooter aan het rijden bent. 

De Piaggio 1 wordt aangedreven door een in het achterwiel ingebouwde elektromotor. De bromfietsuitvoering, waarvan de snelheid tot 45 km/u is beperkt, levert een vermogen van 1,2 kW, de motorfietsuitvoering met 60 km/u topsnelheid heeft een 2 kW-unit. 



Bij alle uitvoeringen is de batterij onder het zadel geplaatst en kan deze gemakkelijk worden verwijderd om thuis op kantoor te worden opgeladen. De Piaggio 1 heeft een batterij met 1,4 kWh capaciteit en weegt 10 kilo, de 1+ en 1 Active uitvoeringen hebben een batterij met grotere capaciteit van 2,3 kWh, met een gewicht van 15 kilo. Piaggio garandeert tot 600 volledige laadcycli, daarboven behoudt de batterij in ieder geval nog 80% van zijn capaciteit.

Hoe ver je daarmee komt? Volgens Piaggio heeft de 1 een actieradius van 60 km bij 25 km/u en 55 km bij 45 km/u (in ECO modus), bij de 45 km/u 1+ is dat 100 km in ECO, terwijl de 60 km/u 1 Active in ECO modus 85 km ver moet komen. Het laden kan vervolgens gewoon aan het stopcontact worden gedaan en kost je 6 uur, dus kun je vanuit je werk weer met een volle batterij naar huis.

Wat er nog meer over de Piaggio 1 te vertellen valt? Dat 'ie een 5,5" kleurendisplay heeft, waarbij het opmerkelijk is dat Piaggio hier niet voor een TFT, maar een toch wel achterhaald LCD-scherm heeft gekozen. Verder heeft 'ie zoals gezegd een keyless contact en twee rijmodi: ECO en Sport, waaraan de Reverse-modus is toegevoegd, om 'm in krappe ruimtes gemakkelijk te kunnen verplaatsen. 

De Piaggio 1 is beschikbaar met twee kleurengamma's: Forever Grey, Forever White en Forever Black zijn de eenvoudigste kleurstellingen die er het strakke en essentiële design van onderstrepen, terwijl Sunshine Mix, Arctic Mix en Forest Mix drie tweekleuren livery's zijn die er de jeugdige en frisse inborst van uitdrukken. 

Bij de Mix-kleurstellingen wordt de zitting van het zadel gekenmerkt door een grijze bekleding die sterk contrasteert met de glanzend zwarte inzetstukken aan de zijkanten. De kleurstellingen zijn beschikbaar voor alle uitvoeringen. De 1 Active-uitvoering onderscheidt zich esthetisch van de andere twee door de rode versieringen op de achterbrug.