Zoeken

Patenttekening verraadt dynamische winglets op nieuwe Fireblade

9 september 2019
Dat Honda volgend jaar met een nieuwe Fireblade komt is al een tijdje een publiek geheim, maar uit patenttekeningen die sinds vandaag op het Internet circuleren is op te maken dat Honda's nieuwe wapen voor het WK Superbike van dynamische winglets is voorzien.

 

Nog geeneens zo gek lang geleden werd de strijd tussen de fabrikanten in paardenkrachten gemeten, maar anno 2019 is vermogen niet meer zozeer het probleem of de uitdaging, maar hoeveel van het vermogen daadwerkelijk kan worden benut. 

De sleutel tot dit succes heette lange tijd elektronica, maar dat zou de komende tijd wel eens met aerodynamica kunnen worden uitgebreid. Ducati was het eerste merk dat het aerodynamica toepaste op haar homologatiemodel voor het WK Superbike, de Panigale V4 R, die standaard van winglets was voorzien. 

Toegegeven, strikt genomen is die eer naar Kawasaki gegaan met de Ninja H2R, maar die fiets is alleen zonder kenteken leverbaar. Ook Aprilia heeft dit jaar de RSV4 van winglets voorzien, maar die zitten alleen op het RSV4 1100 Factory model die een te grote cilinderinhoud heeft om mee te mogen racen. 



Bij Honda lijken ze nu een stap verder te zijn gegaan, door voor het eerst dynamische winglets toe te passen: winglets die uitklappen wanneer je ze nodig hebt en inklappen wanneer ze functioneel overbodig zijn. Dit systeem is niet toegestaan in de MotoGP, maar dat heeft Honda er niet van weerhouden om het wel op een productiemotor toe te passen. En mogelijk dus ook in het WK Superbike, tenzij Dorna daar straks een stokje voorsteekt. Dat zou het WK Superbike dan opmerkelijk genoeg technisch geavanceerder maken dan de MotoGP.  

De dynamische winglets is trouwens niet het enige wat deze patenttekeningen interessant maakt. Het zijaanzicht verraad dat Honda's nieuwe Superbike nog steeds een 4-in-lijn heeft en dat is slecht nieuws voor diegenen die op een V4 hadden gehoopt. Het andere dat uit de tekening is af te leiden is dat Honda ook het uiterlijk van de fiets op de schop heeft gegooid - waarschijnlijk in het kader van aerodynamica en mechanica, getuige ook de megagrote luchtinlaat.