Zoeken

MV Agusta F3 XX: porno in het kwadraat, 160 pk bij 145 kilo

23 mei 2019
Bij MV weten ze wel hoe ze telkens weer de aandacht op zich gericht weten te krijgen. Tijdens de laatste ronde van het WK Superbike in Imola werd de ultieme versie van de F3 800 gepresenteerd: de F3 XX. In een notendop: 160 pk bij 145 kg.

Of Aprilia ze op het idee had gebracht toen tijdens het Aprilia event op het circuit van Mugello de ultieme RSV4, de RSV4 X, werd onthuld, of dat het bij MV op dat moment al in de pijplijn zat is niet bekend en is verder eigenlijk ook totaal niet relevant, de F3 XX is gewoon geheel in MV traditie goed voor dagelijks een emmertje vol kwijl. 

Net als de RSV4 X is ook deze F3 XX niet geschikt voor rijden op straat. Niet dat het niet kan en zonder kenteken scheelt natuurlijk wel post uit Leeuwarden voor wat de (al dan niet geautomatiseerde) snelheidscontroles betreft, maar ja; je rijdt wel met een racer op straat en dat mag alleen in Turkije als je Kenan Sofuoglu heet en met een H2R volgas knalt over Turkije's beroemde brug die Europa met Azië verbindt. 

Goed, geen kenteken dus voor deze F3 XX, maar dat zal de liefhebbers die er sowieso alleen het circuit mee op zouden willen gaan een worst wezen. Of diegene die 'm koopt om 'm thuis in de vide neer te zetten en never nooit een meter mee te rijden. Hoewel dat, afgaand op de specificaties die MV bekend heeft gemaakt, dan wel weer doodzonde zou zijn.

MV geeft de F3 XX namelijk op voor een topvermogen van 160 pk, wat misschien niet indrukwekkend klinkt in een tijdperk waar je met 200 pk aan de krukas eigenlijk al niet meer meetelt, maar daar staat tegenover dat je met een fiets van slechts 145 kilo aan het rijden bent en dat is haast nog minder dan een MotoGP machine. Een MotoGP racer weegt 157 kilo, maar dat is wel inclusief alle vloeistoffen en met een volle tank, waar dat bij deze F3 XX drooggewicht betreft. Maar dan nog, 145 kilo is verdomd weinig voor een 160 pk motorfiets.

Er zijn trouwens meer overeenkomsten tussen de RSV4 X en de F3 XX. Is de Aprilia ontwikkeld en gebouwd op de eigen raceafdeling, komt de F3 XX uit de koker van Reparto Corse (RC), de raceafdeling van MV Agusta, dat de F3 grondig onderhanden heeft genomen. Titanium kleppen, MecTronik ECU uitgerust met launch control en volledig aanpasbare parameters, een verstelbare quickshifter met autoblipper en hetzelfde 3-1 titanium uitlaatsysteem als waarmee in het WK Supersport wordt geracet. 

Om het gewicht terug te brengen op 145 kilo droog heeft MV zo'n beetje alles verwijderd dat overbodig is en datgene dat is overgebleven vervangen door lichter materiaal, als een volledige carbon stroomlijn. En zijn zijn er nog zaken als vering en remmen die op het hoogste van het hoogste niveau zijn gebracht. 

MV Agusta heeft aangegeven dat de F3 XX in een zeer beperkte oplage zal worden uitgebracht, maar heeft gaan aantallen genoemd. Wanneer de fiets beschikbaar is en hoeveel 'ie moet gaan kosten, is eveneens niet bekend.