Zoeken

KTM lanceert 890 DUKE

19 januari 2021
Een jaar na de lancering van de 890 DUKE R heeft KTM het 'superscheermes' van de Duke familie uitgebreid met de 890 DUKE, die als nieuw instapmodel van de LC8c DUKE familie moet worden gezien.

De reis is snel en kort geweest. Alle jaloerse eigenschappen van de LC8c parallel-twin die voor opschudding zorgden en de emoties van jonge en oude rijders met de KTM 790 DUKE hebben aangewakkerd, hebben een nieuwe grens gevonden. 

De reacties op de originele 'scalpel' motiveerde KTM om meer uit de LC8c te halen, iets samen te stellen dat de verlangens van extreme petrolheads zou prikkelen. De komst van de KTM 890 DUKE R in het begin van 2020 was het antwoord: volgens de Oostenrijkers een wapen voor de baan, een krachtige explosie voor landwegen die alle versterkte kracht van de LC8c benutte en een reeks functies toevoegde die rijders bijna verplichtten om hun knieën dicht bij het asfalt te krijgen. 

Straffe woorden van KTM, en als we de Oostenrijkers opnieuw mogen geloven zal bovenstaand bij de nieuwe 890 DUKE niet anders zijn. Vooruit, een beetje minder extreem misschien, maar heus niet veel.

Het onmiskenbare KISKA design van de 890 DUKE zal de aandacht trekken, maar de essentie van de motor is de compacte, lichte, kloppende bron van al het plezier tussen de twee wielen. De grotere cilinderinhoud van 789cc tot 889cc maakt gebruik van een meer geavanceerde mapping-logica en pompt nu 115 pk en 92 Nm (10 pk meer en 5 Newtonmeter meer koppel dan de KTM 790 DUKE) rond. 

De met 20% toegenomen roterende massa zorgt voor een betere stabiliteit in bochten en soepelere motorwerking bij lagere toerentallen en halfgas. Oh ja, het blok is uiteraard Euro5 klaar en heeft volgens KTM een verbruik van 4,8l / 100km, ofwel iets zuiniger dan 1 op 20, wat je in combinatie met de 14 liter tank net geen actieradius van 300 km geeft.

Net als de 'R' heeft ook deze 890 DUKE (Zonder R) een waslijst aan elektronische hulpjes, waaronder vier rijmodi: RAIN (soepele gasrespons, maximale tractiecontrole, verminderd vermogen en anti-wheelie), STREET (standaard gasrespons, normaal TC, vol vermogen, anti-wheelie) en SPORT (sportrespons, verminderde TC, vol vermogen, anti-wheelie). 

Snelle rekenaars hebben gemerkt dat hierboven slechts 3 rijmodi staan, en dat klopt. Als vierde is er namelijk nog de TRACK modus, maar die is optioneel. TRACK ervoor dat de instelling kan worden aangepast voor tijdaanvallen. Tractiecontrole kan worden verhoogd of verlaagd in negen stappen, anti-wheelie kan worden uitgeschakeld en de gasrespons heeft drie niveaus. 

En dan is er nog Launch Control, dat fixeert de motor op het ideale toerental om te helpen bij snelle starts bij stilstand. Wanneer het stoplicht op groen springt bijvoorbeeld. Een 6D-hellingshoeksensor betekent dat de ECU een schat aan informatie en input uit het gedrag en de positionering van de fiets filtert voor optimale feedback.

Cornering ABS helpt de 300 mm dubbele zwevende schijven met verbeterde remklauwen en pads voor meer kracht om de hele show tot stilstand te brengen. Snel aan de slag gaan is gemakkelijker dankzij de kortere schakelhendel, lichtere veren en verbeterde Quickshifter + (optionele) instellingen.

Wat rijwielgedeelte betreft heeft de 890 DUKE veel gelijkenis met z'n voorganger 790 DUKE, die alleen nog maar als A2 versie leverbaar is. KTM benadrukt dat ondanks de toename in vermogen het gewicht met 169 kilo droog gelijk is gebleven. De vering is daarentegen wel verbeterd met 43 mm WP APEX open cartridge upside down voor en APEX monoshock achter. Ten opzichte van de R is de 890 DUKE minder circuitgericht en heeft, om een bredere doelgroep tegemoet te komen, een lagere zithoogte van 820 mm.