Zoeken

KTM 690 SMC R en ENDURO R: wordt het asfalt of modder?

4 februari 2019
Als het aan KTM ligt is dit de keuze waar je als liefhebber van eencilinders dit jaar voor zult staan: wordt het knallen over asfalt, of ga je de blubber in. Reden? KTM heeft voor 2019 zowel de 690 SMC R als de 690 ENDURO R compleet vernieuwd. Da's de reden waarom we gisteren naar de Algarve zijn afgereisd.

Stout is nog nooit zo leuk geweest met de nieuwe KTM 690 SMC R. Een motorfiets voor wie op de weg of het circuit hard door de bocht wil en een kick wil ervaren telkens wanneer het gashendel wordt opengedraaid. De terugkeer in 2019 van de KTM 690 ENDURO R biedt motorrijders een echte enduro-machine voor de lange afstand, altijd klaar om een rit op het asfalt te combineren met spannende uitstapjes naast de weg.

Beide modellen, die op veel punten vergelijkbaar zijn maar toch totaal verschillend zijn uitgevoerd, hebben ten volle geprofiteerd van een intensief en innovatief ontwikkelingsprogramma. De nieuwste generatie LC4-eencilindermotor in een lichtgewicht, dynamisch frame met hoogwaardige chassisdelen plus de allerlaatste elektronische snufjes biedt een uitzonderlijke rijervaring.

Bij alle slimme upgrades lag de nadruk op het nog verder verbeteren van wat deze machines al tot dé maatstaf in hun klasse maakte, zonder hierbij met een overdaad aan technologie en comfort in te boeten aan spanning en focus.

Beide motorfietsen zijn uitgerust met de krachtigste eencilinder die er bestaat – soepeler en geraffineerder dan ooit. De nieuwste compacte LC4 is een uiterst moderne interpretatie van een grote eencilindermotor met groot technisch vernuft. Twee balansassen, die op een cilinderkop met dubbele ontsteking zijn uitgelijnd, en ride-by-wire-technologie bieden niets dan ‘good vibrations’. De 690 cm3 motor heeft nu een vernietigend vermogen van 74 pk en 73,5 Nm aan koppel en werkt soepeler dan ooit tevoren met een ongelooflijk brede vermogensafgifte. Bovendien kan de motor nu op een Quickshifter+ bogen voor nóg meer verfijning.

Beide motorfietsen zijn royaal voorzien van elektronische rijhulpmiddelen (toegevoegd zijn rijmodustechnologie, een hanghoekgevoelige ABS-functie en een tractieregelingssysteem) om in alle situaties het optimale uit deze krachtige machines te halen. 

Nu zijn dat mooie woorden van KTM en is het altijd de vraag of dat in de praktijk daadwerkelijk ook zo is, en dat is de reden waarom we afgelopen weekend naar de Algarve zijn afgereisd. Om dat zelf aan den lijve te ervaren. Een uitgebreide test van beide motoren zal dan ook binnen niet al te lange tijd (pin ons echter niet op een datum vast) op Motorfreaks te lezen zijn.