Zoeken

KTM 1290 Super Adventure krijgt rally-stijl benzinetank

23 november 2020
KTM heeft het rally-stijl benzinetank die voor het eerst bij de 790 Adventure is toegepast nu ook bij de 1290 Super Adventure doorgevoerd, zou blijkt uit patenttekeningen die de Oostenrijkers eerder dit jaar hebben ingediend.

 

Alleen al vanwege het feit dat in 2021 de nieuwe Euro5 emissie-uitstoot van kracht zal zijn is het een publiek geheim dat de 1290 Super Adventure familie voor 2021 een update zal gaan krijgen, het was enkel de vraag wat KTM zou gaan doen. Enkel het motorblok aanpassen aan Euro5, of voor een grondige upgrade gaan.

Door KTM ingediende illustraties leren ons dat KTM all the way is gegaan en de 1290 Super Adventure compleet heeft vernieuwd. De illustraties waren onderdeel van een patent dat in mei dit jaar bij het U.S. Patent and Trademark Office waren ingediend, na dat eerder al bij het Duitse patentbureau te hebben gedaan.

Wat leren de illustraties ons? Dat de 1290 Super Adventure nu ook een rally-stijl benzinetank gaat krijgen, wat eigenlijk een logische stap in de ontwikkeling van de Adventure familie is. Voor het eerst toegepast bij de 790 Adventure heeft KTM dat design ook bij de 890 Adventure en 390 Adventure doorgevoerd, dus is het niet meer dan logisch dat de 1290 Super Adventure gaat volgen. 

De nieuwe benzinetank, die bovenop het frame zit en de vorm van het frame volgt voordat hij aan de onderkant van de radiator naar voren doorbuigt, heeft meerdere voordelen ten opzichte van een conventionele benzinetank. Het zwaartepunt is lager, wat een positief effect zal hebben op de stuureigenschappen, tegelijkertijd creeert de gespleten tank ruimte voor nieuw ontwikkelde grotere radiatoren.

Naast de nieuwe benzinetank lijkt KTM ook het subframe te hebben aangepast. Het zadel lijkt lager, wat best een logische keuze zou zijn aangezien de 1290 Super Adventure momenteel niet bepaald de meest ideale motor voor kleinere motorrijders als zeg onze chef is. Verder zien we in de tekeningen een fors grotere ruit. 

Naar verwachting zal de 1290 Super Adventure dezelfde Bosch Radar detectie krijgen als Ducati in de nieuwe Multistrada V4 heeft aangekondigd, een aan de voorzijde voor adaptieve cruise control en een aan de achterzijde om achteropkomend verkeer te detecteren. 

In een normaal jaar zou KTM de nieuwe 1290 Super Adventure op de EICMA in Milaan hebben gepresenteerd, maar ja... COVID-19. De verwachting is dat nog deze maand, uiterlijk begin volgende maand de motor zal worden gepresenteerd.