Zoeken

Kleine updates voor 2021 Honda Gold Wing

6 januari 2021
Drie jaar geleden kreeg Honda's Gold Wing z'n grootste update sinds de lancering van de GL1800 versie. Voor 2021 heeft Honda een aantal updates doorgevoerd, waardoor de ultieme tourbuffel nog meer is verfijnd.

 

Een Chesterfield op wielen waar nog best een hoek mee om te komen is, dat is in een notendop Honda's Gold Wing, die al meer dan 40 jaar deel uitmaakt van het gamma van Big Red en in de loop der jaren alleen maar is verfijnd. Zo kreeg de Gold Wing als een van de eerste motoren op de markt (zo niet de eerste) cruise control, werd de geluidsinstallatie steeds geavanceerder en kwam er zelfs een versie met airbag in de tank.

Elke update bracht echter weer wat extra rondjes op de schaal, tot drie jaar geleden Honda's vlaggenschip op toergebied van de grond af aan opnieuw was opgebouwd en er ineens een herboren, slank afgetrainde Gold Wing stond. Volgens Honda de lichtste en meest geavanceerde ooit en gezien de lyrische woorden van Vincent die ermee naar het grootste Honda treffen is gegaan (je weet wel, uit de tijd dat er nog evenementen konden worden georganiseerd) is dat geen blufpoker geweest. 

Voor 2021 heeft Honda nu de audio- en luidsprekerkwaliteit verbeterd. De 25 watt speakers hebben het veld geruimd voor 45 watt exemplaren, waardoor de muziek een stuk voller klinkt en je ook boven de 100 km/u Rianne uit de speakers kunt horen knallen. Daarnaast zegt Honda de automatische volumeaanpassing te hebben verbeterd en nu standaard een XM radioantenne te hebben geïntegreerd. 

Verder is de navigatie in het 7" geüpdatet met een vierkleuren landkaart waarin informatie over de maximumsnelheid is voorzien. Goed nieuws ook voor de anti-Apple'ers onder ons, naast Apple CarPlay is nu ook Android Auto geïntegreerd, dus je hoeft niet meer per sé een iPhone te hebben om whatsapp berichten te kunnen lezen. 

Bij de Touring versie (je weet wel, de versie met topkoffer die je in het pre-2018 tijdperk nog gewoon standaard bij de motor kreeg) heeft Honda het comfort van de duopassagier vergroot door een verbeterd zadel en een verbeterde lendesteun in de topkoffer. Het volume van de topkoffer is er trouwens ook flink op vooruit gegaan, dankzij de extra 11 liter kunnen nu probleemloos twee integraalhelmen worden opgeborgen.

Mechanisch gezien is de Gold Wing onveranderd gebleven. De 1.833cc zescilinder boxermotor levert nog steeds 125 pk bij 5.500 tpm met een indrukwekkend koppel van 170 Nm bij 4.500 tpm, waarvan al een groot deel net boven het stationaire toerental beschikbaar is. Uiteraard voorzien van instelbare tractiecontrole, rijmodi, Hill Start Assist en een elektrische achteruit. Qua aandrijving valt te kiezen uit een manuele zesversnellingsbak en een DCT versie met 7 versnellingen.