Zoeken

Kawasaki lanceert Z900 SE

16 september 2021
Na eerder deze week de nieuwe kleuren van de 2022 Z900 te hebben aangekondigd heeft Kawasaki nu de Z900 SE gelanceerd, een Special Edition die van betere vering en remmen is voorzien, om de Z nog beter te maken.

 

Het heeft langer geduurd dan we zelf op voorhand hadden gedacht, voordat Kawasaki een sportieve versie van de Z900 op de markt is gaan brengen. Tijdens z'n lancering begin 2017 suggereerden we al dat een 'R' versie met radiale remmen en instelbare vering nog helemaal niet zo'n gek idee zou zijn - precies zoals ze het jaren eerder bij de Z750 hadden gedaan.

Volgens bronnen zou de nu aangekondigde Z900 SE al vorig jaar op de markt moeten zijn gebracht, ware het niet dat de Öhlins vering bij de langeduurtest niet aan Kawasaki's eisenpakket voldeed en het project met een jaar moest worden uitgesteld. 

Waar de Special Edition zich ten opzichte van de standaard Z900 in onderscheidt? Te beginnen met de voorrem, waar de axiale Nissins het veld hebben geruimd voor radiale Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, 300 mm remschijven en staalomvlochten remleidingen. 

Niet dat die Nissins van de standaard Z900 niet goed remmen, dat doen ze zeker wel, maar met de Brembo's zou het nog beter moeten zijn, doordat ze meer precisie en daardoor meer controle hebben.

Naast de betere remmen heeft Kawasaki ook de vering opgewaardeerd door aan de achterkant nu een Öhlins S46 monoshock voorzien, met los reservoir om de veervoorspanning hydraulisch te kunnen aanpassen. Aan de voorkant zit een eveneens volledig instelbare KYB 41 mm upside down, maar die zat al op de standaard fiets.

Tot slot heeft Kawasaki de Z900 SE een unieke kleurstelling, een belly pan en een goudkleurige voorvork gegeven, zodat 'ie ook op afstand direct als SE te herkennen is. 

De Z900 SE zal vanaf eind december bij de Kawasaki dealer staan, hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.