Honda roept in de VS 5 modellen terug, Europa vooralsnog safe
Het komt niet zo heel erg vaak voor dat Honda een terugroepactie moet uitrollen, laat staan een verkoopstop, maar ditmaal heeft Honda een flinke te pakken. Een borgring die is gebruikt om een tandwiel op de primaire as van de versnellingsbak te borgen kan losschieten, waardoor het tandwiel kan gaan schuiven.
In het gunstigste geval schiet de bak dan in z'n vrij, maar in het ongunstigste geval blokkeert de versnellingsbak en staat je achterwiel ineens stil. Reden dus voor Honda om van alle modellen waarbij onderzoek heeft uitgewezen dat het probleem zich ook kan voortdoen per direct de verkoop stil te leggen en het probleem eerst te fixen.
De eerste claim van een geblokkeerd achterwiel ontving Honda in januari 2019 vanuit de Japanse markt. Onderzoek wees uit dat de groef in de as voor de borgring niet conform specificatie was, waarna door Honda en de toeleverancier een gezamenlijk diepgaand onderzoek werd gestart.
Een review van het machinale proces wees een maand later uit dat de CNC draaibank die was gebruikt om de as te bewerken foutief was geprogrammeerd, waardoor de groef buiten de specificaties viel. Verder onderzoek wees uit dat het gereedschap dat werd gebruikt om de borgring te monteren eveneens incorrect was, waardoor de borgring tijdens montage werd gedeformeerd.
Om uit te zoeken waartoe deze fouten zouden kunnen resulteren werd een start gemaakt met aanvullende testen met foutieve versnellingsbak-assen en beschadigde borgringen, om het probleem te reproduceren.
In maart 2019 ontving Honda een eerste melding vanuit de Amerikaanse markt, waar een motor plots was gaan bewegen tijdens het starten. Aanvullend onderzoek werd gestart bij de toeleverancier, omdat de motor voor de Amerikaanse markt in eerste instantie niet binnen de range potentieel getroffen motoren leek te zijn. Dat onderzoek wees uit dat er nog een tweede productieperiode was waarin de draaibank verkeerd was geprogrammeerd.
Van april tot mei werd het reproductieonderzoek afgerond, met als conclusie dat een beschadigde borgring bevestigd op een incorrect CNC bewerkte as los kon schieten, met als resultaat een tandwiel dat niet meer in lijn staat. Honda heeft hierop besloten per direct de getroffen productie-series terug te roepen en de verkoop van nog niet verkochte modellen stil te leggen.
De terugroepactie betreft de 2019 CB300R, 2018 CBR300R, 2018 CRF250L en CRF250L Rally en de 2018 en 2019 CMX300 Rebel, geproduceerd in bepaalde periodes volgens onderstaande tabel. In totaal zijn drie foutieve versnellingsbak-assen geconstateerd, te weten part.no. 23211-K33-D000, 23212-K33-D000 en 23211-KZZ-9000, gefabriceerd door Musashi Auto Parts Thailand.
Merk/Model | Modeljaar | Productiedata |
Honda CB300R | 2019 | 13-06-2018 tot 08-12-2018 |
Honda CBR300R | 2018 | 03-09-2018 tot 03-09-2018 |
Honda CRF250L | 2018 | 13-06-2018 tot 09-11-2018 |
Honda CRF250L Rally | 2018 | 02-06-2018 tot 11-10-2018 |
Honda CMX300 (Rebel) | 2018 | 05-06-2018 tot 05-06-2018 |
Honda CMX300 (Rebel) | 2019 | 26-10-2018 tot 09-11-2018 |
Vooralsnog lijkt het er dus naar uit te zien dat het probleem zich heeft beperkt tot de Japanse en Amerikaanse markt, maar de woordvoerder van Honda Benelux vertelde desgevraagd dat Honda Europe momenteel een onderzoek is gestart om uit te zoeken of het probleem zich mogelijk ook bij motoren voor de Europese markt zou kunnen voordoen. Mocht dat onderzoek uitwijzen dat dat het geval is, dan zal de terugroepactie onmiddellijk naar Europa worden uitgebreid.