Zoeken

Honda patenteert variabele klepbediening voor Fireblade

11 januari 2019
Het gerucht dat Honda de Fireblade gaat vervangen voor een V4 lijkt definitief naar het land der fabelen te kunnen worden verwezen. Hond heeft begin dit jaar namelijk patent aangevraagd voor een nieuwe vierinlijn supersport met variabele klepbediening.

Om maar meteen met de belangrijkste deur in huis te vallen: nee, het door Honda gepatenteerde systeem van variabele klepbediening lijkt in de verste verte niet op het VTEC system dat al sinds jaar en dag bij de VRF800 wordt toegepast, het systeem dat in eerste instantie met alles behalve open armen werd ontvangen - vanwege de irritante overgang van 2 naar 4 kleppen. 

Een probleem dat enkele jaren later werd ondervangen door de het toerental voor de switch van 4 naar 2 lager te leggen dan de switch van 2 naar 4, waardoor in het toerenbereik een overgangsgebied ontstond en er geen sprake meer was van aan/uit.

Het nu door Honda gepatenteerde systeem lijkt veel op de ShiftCam technologie die BMW dit jaar op de S 1000 RR heeft toegepast. Net als BMW maakt het systeem van Honda namelijk ook gebruik van twee nokprofielen waartussen kan worden geswitcht. In tegenstelling tot BMW, dat ShiftCam alleen bij de inlaatnokkenas heeft toegepast, heeft Honda dat zowel bij de in- als de uitlaatnokkenas gedaan.



De patenttekeningen laten een supersport model zien dat met een viercilinder lijnmotor is uitgerust. Daarmee zou definitief het gerucht kunnen worden ontkracht dat de Fireblade bij Honda zou worden ingeruild voor een V4. Wat ook uit de tekeningen is af te lezen is dat ook Honda bij de nokkenasaandrijving nu overstapt van stoterbussen naar sleeptuimelaars, zoals Kawasaki dit jaar bij de 2019 ZX-10R, ZX-10RR en ZX-10R SE heeft gedaan. 

Gezien onze recente ervaringen met de BMW R 1250 GS en R 1250 RT, waarbij door de Duitsers de ShiftCam technologie het eerst hebben toegepast, zou deze manier van variabele klepbediening wel eens een heel goede stap voor Honda kunnen zijn. Het levert je een enorme verbetering op van het middengebied, wat ten goede van de rijdbaarheid komt - wat altijd hét sterke punt van de Fireblade is geweest. Een topvermogen van het liefst 210 pk of meer zou het feest compleet maken, zien we tenminste op een circuitdag weer eens wat meer Honda's terug...