Zoeken

Honda maakt prijzen bekend van 2019 CB500 en CB650 modellen

18 januari 2019
Het heeft een tijdje geduurd, maar Honda heeft op de persdag van Het Salon in Brussel de prijzen bekend gemaakt van haar nieuwe wapens in het middenklasse Naked en Supersport segment CB650R, CBR650R, CB500F en CBR500R.

We vinden ze wel vet, de 2019 edities van de CB500 en CB650, die Honda een flink stuk sportiever heeft gemaakt. Het meest bescheiden is Honda daarbij bij de CB500F geweest. De sportieve Naked voor het A2 rijbewijs ziet er weliswaar een stuk agressiever uit, maar is nog steeds herkenbaar als CB500F. Een taps toelopend stuur moet een beter rijgevoel bieden, het LCD display is compleet nieuw en van schakel- en versnellingsindicator voorzien, terwijl de knipperlichten nu LED zijn uitgevoerd. 

Naast het design heeft Honda ook de 471cc parallentwin een opfrisbeurt gegeven, wat heeft geresulteerd in een toename van 4% in het gebied tussen de 3.000 en 7.000 toeren per minuut, dankzij een nieuw in- en uitlaattraject en andere kleptiming. Daarnaast heeft het blok nu ook een slip-assist koppeling. Wat rijwielgedeelte betreft heeft de achtershock nu betere demping. 

Bij z'n sportievere broer, de CBR500R, is Honda wat design betreft een stapje verder gegaan door haar kleintje Supersport voor het A2 rijbewijs van het silhouet van de Fireblade te voorzien. Waarmee de CBR500R in één klap er een stuk volwassener uitziet. Het nieuwe ontwerp van de kuip heeft naast fraaiere looks in een betere aerodynamica geresulteerd. 

Door de clip-ons nu onder in plaats van boven de kroonplaats te monteren is een sportievere zithouding ontstaan, 8% meer voorover gekanteld om precies te zijn. De kuip zelf is ook lager zodat de rijder zoals Honda het mooi noemt "Total Control" heeft; de filosofie die achter deze nieuwe stijl en meteen ook Honda’s mantra voor de Supersport motoren sinds de komst van de Fireblade in 1992.

De CBR500R heeft verder exact dezelfde updates gekregen als de CB500F, ofwel een blok dat 4% sterker is, LED knippers, een nieuw display, een slip-assist koppeling en een verbeterde achtershock. 

CB650R en CBR650R

Echt interessant wordt het echter bij de vernieuwde versies van de CB650, waar de F in de benaming het veld heeft geruimd voor een R. Dag CB650F en CBR650F, hallo CB650R en CBR650R. De CBR650R heeft net als de CBR500R het silhouet aangemeten gekregen van de Fireblade, maar dat is het het enige dat Honda heeft aangepakt. De 650cc viercilinder maakt meer toeren, levert meer vermogen, is nu voorzien van Honda Selectable Torque Control (HSTC), in de volksmond ook wel instelbare tractiecontrole genoemd, en heeft een slip-assist koppeling. 

En dat is alleen nog maar het blok. In totaal heeft Honda 6 kilo aan gewicht bespaard, waardoor de pk-gewicht verhouding met 8% is verbeterd. Verder zijn de 41 mm Showa SSF upside down voorvork, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen en het dashboard compleet nieuw.

De transformatie van F naar R heeft volgens Honda geresulteerd in een sportiever potentieel, met het oog op betere prestaties op de openbare weg. Een sportmotor die het vergelijkbare plezier moet geven als een RR-Supersport, maar dan toch erg praktisch voor op straat en niet te vergeten betaalbaar, zowel wat aanschaf als onderhoudskosten betreft. 



De knaller is wat ons betreft echter de CB650R, die in navolging van de CB1000R, CB125R en CB300R het Neo Sports Cafe design aangemeten heeft gekregen. Wat 'm alleen al om die reden begeerlijk maakt. Tel daar dezelfde vernieuwingen aan rijwielgedeelte en motorblok bij op als de CB650R en we denken zo dat dit wel eens het verkoopkanon van Honda voor 2019 zou kunnen zijn. 

Oh, ja. We zouden het bijna zijn vergeten, wat dit moois allemaal kosten gaat. De CB500F is vanaf heden verkrijgbaar voor € 7.458,-, de CBR500R is vanaf februari verkrijgbaar voor € 8.258,-, de CBR650R is eveneens vanaf februari leverbaar voor € 10.658 en voor de nu al leverbare CB650R moet € 9.658 worden neergelegd. En dat is inclusief alle onvermijdbare kosten.