Zoeken

Honda lanceert CB750 Hornet

4 oktober 2022
Honda heeft het doek gelicht van de nieuwe reeds aangekondigde CB750 Hornet. De nieuwe Hornet wordt aangedreven door een 755cc paralleltwin met 270° krukas en Unicam kleppentrein, goed voor een topvermogen van 92 pk en voorzien van elektronische hulpjes zoals tractiecontrole, bij een opgegeven rijklaargewicht van 190 kilo.

 

We hebben d'r reikhalzend naar uitgekeken, naar de wederopstanding van de Honda Hornet, door Big Red al een tijdje geleden aangekondigd en sindsdien met snippers aan informatie, van designconcepten tot de specificaties van de 270° paralleltwin geteased. 

Om meteen met dat laatste te beginnen. De CB750 Hornet, zoals 'ie officieel is gedoopt, wordt aangedreven door een compleet nieuwe 755 cc tweecilinder lijnmotor, waarvan de kruktappen 270° ten opzichte van elkaar zijn gezet, om de motor een ontstekingsvolgorde van een 90° V-twin te geven. Inderdaad, net als onder andere Honda bij de Africa Twin heeft gedaan. 

Honda claimt een topvermogen van 67,5 kW (als enige merk geeft Honda de vermogenscijfers enkel nog maar in kW aan) volgens de zakjapanner 92 pk, dat bij 9.500 tpm wordt afgegeven. Het maximum koppel van 75 Nm wordt al bij 7.250 tpm afgegeven. Honda claimt een topsnelheid van 205 km/u en een brandstofverbruik van 4,35 liter / 100 km, ofwel 1 op 23. Bij 15,2 liter tankinhoud levert dat een actieradius van nét geen 350 kilometer op. 

Voor een zo scherp mogelijke gasrespons heeft Honda iets nieuws voor in de airbox bedacht én gepatenteerd: Vortex Flow Ducts, die zijn ontworpen om de lucht evenredig in de airbox te verdelen, van waaruit de lucht via downdraft inlaten en 46 mm gasklephuizen richting de cilinders gaat. 

De cilinders zijn voorzien van een Ni-Sic (Nickel-Silicon Carbide) coating voorzien, zoals ook bij de Fireblade en CRF450R toegepast. Van dat laatste model heeft Honda ook de Unicam kleppentrein overgenomen. Een slip/assist koppeling, met schuin geplaatste schijfelementen, zorgt voor een licht gevoel in de koppeling en moet voorkomen dat het achterwiel bij hard remmen en te rap terugschakelen begint te stuiteren.

Wat elektronica betreft heeft Honda de CB750 Hornet van 3 rijmodi voorzien: Rain, Standard en Sport, met drie niveau's van motorvermogen, motorrem en HSTC tractiecontrole met geïntegreerde wheelie control. In een 4e User-modus kan alles nog naar eigen geur en smaak worden aangepast. 

De verschillen tussen de 3 rijmodi? Sport gebruikt level 3 EP (Engine Power), level 1 EB (Engine Brake) en level 1 HSTC (Honda Selectable Torque Control), bij Standard is voor alle drie (EP, EB, HSTC) de gulden middenweg gekozen, ofwel level 2, waar in de Rain modus is gekozen voor het de laagste EP setting (niveau 1) met de minst agressieve vermogensafgifte, niveau 2 voor EB en 3 voor HSTC. Voor wie dat anders wil is er de User modus, waarin de tractiecontrole ook kan worden uitgezet. 

Dan het rijwielgedeelte. Kijkend naar de afmetingen kan het haast niet anders dan dat de CB500 als uitgangspunt voor deze CB750 Hornet heeft gestaan, zó ontzettend klein als de verschillen zijn. Ter illustratie: de CB750 heeft een wielbasis van 1.420 mm, met een balhoofdshoek van 25° en 99 mm naloop, waar dat bij de CB500 1.510 mm, 25,5° en 102 mm is. 

Beide hebben een heerlijk toegankelijke zithoogte van 785 mm en wat totale afmetingen betreft is de zevenenhalf maar een fractie groter dan de vijfhonderd: 2.090 mm lengte bij 1.085 mm hoogte voor de 750 versus 2.080 mm lengte en 1.060 mm hoogte voor de 500. Beide modellen zijn 790 mm breed en hebben een rijklaargewicht van 190 kilo. Oh ja, ook de wiel- en bandenmaten zijn identiek: 120/70 ZR 17" voor en 160/60 ZR 17" achter.

Het enige zichtbare verschil zit aan de voorzijde, waar Honda nu een 41 mm Showa SFF-BP upside down voorvork heeft toegepast. Mocht dat SFF-BP je niks zeggen: BP staat voor een Big Piston constructie, een grote zuiger die de demping regelt, en SFF staat voor een gescheiden functie van vering en demping. De ene vormpoot zorgt dus voor de vering, de andere voor de demping. Veerweg is voor 130 mm, achter is die 150 mm. 

Nog een verschil aan de voorkant: waar de CB500 maar een enkele 320 mm remschijf in het voorwiel heeft, met 2 zuiger remklauw, zijn bij deze CB750 Hornet dubbele remschijven toegepast, hoewel die wat diameter betreft met 298 mm wel iets kleiner zijn. Ook zijn nu fraaie Nissin 4-zuiger radiale remklauwen voorzien.

Zonder ook nog maar een meter op de CB750 Hornet te hebben gereden durven we nu dus al te stellen dat de fiets nét zo gemakkelijk en flitsend zal sturen als de CB500, waar we ooit in het grijze verleden, toen Honda nog jaarlijks een event bij onze Oosterburen organiseerde waar we ongegeneerd alle leverbare modellen mochten afblaffen, nog de Duitse equivalent van de Isle of Man TT mee hebben gedaan. Toen niemand zich nog druk maakte over asociaal rijgedrag.



Overtuigd als we zijn dat een CB500, voorzien van 92 pk 270° paralleltwin, best een lekker pretpakket zal zijn, vinden we 't des te jammer dat Honda dát niet heeft doorgetrokken naar het design, maar de Hornet de uitstraling van een zoutstengel heeft gegeven. Geen agressieve wesp, maar een hooibeestje, wat de naam heeft een saai insect te zijn. Terwijl kijkend naar de specs hij de ingrediënten van die agressieve wesp echt wel heeft.

Aan de kleurstellingen ligt het niet, het wit met rode frame en zwart met rode frame is goed gekozen en ook de tank incl zijpaneel en het kontje oogt helemaal niet verkeerd, maar die koplamp... serieus? Had daar niet beter over na kunnen worden gedacht? Maar goed, niets waar je zo over kunt twisten als over smaak.

Zo saai als het neusje oogt, het goede nieuws is dat je daar niks van ziet als je eenmaal aan het rijden bent, in tegenstelling tot het display recht onder je neus. En laat Honda daar wél flink hebben uitgepakt, met een bijzonder fraai TFT-kleurendisplay met 4! soorten snelheid/rpm weergave, evenals brandstofmeter/verbruik, rijmodusselectie/motorparameters, versnellings- en schakelindicator.

Via Bluetooth verbinding maken met je smartphone maak je tegenwoordig niet meer de blits mee, en dat hebben ze bij Honda blijkbaar ook in de gaten gehad, en dus is ook deze Hornet voorzien van het Honda Smartphone Voice Control-systeem dat al eerder op onder andere de CB1000R en Africa Twin is toegepast. HSVC maakt spraakbeheer van telefoongesprekken, berichten, muziek en navigatie mogelijk. Mits je natuurlijk een headset in je helm hebt. 



De 2023 Honda CB750 Hornet wordt leverbaar in de kleuren wit (met rood frame), zwart (met rood frame) en geel (met zwart frame). Uiteraard heeft Honda al een waslijst aan accessoires voor de Hornet ontwikkeld, waaronder softcase zijtassen en een quickshifter, maar voor wie dat te ingewikkeld is heeft Honda een 3-tal pakketten samengesteld: Sport, Stijl en Tour.

In het Sport pakket is naast een quickshifter een windscherm, cover voor het zadel van de duopassagier en voetsteunen voor de rijder ondergebracht, het Stijl pakket omvat gewichten aan de stuuruiteinden, een fraaie klembeugel voor het stuur, tankpad, wielstrepen en crashpads. Tot slot het Toer pakket, daarin zijn - hoe kan het anders - de zijtassen, tanktas en zadeltas ondergebracht.