Zoeken

Honda ADV350: voor de stadse jungle

25 november 2021
Het gerucht ging al een tijdje, maar nu is het officieel: Honda heeft haar scooter line-up voor 2022 uitgebreid met de ADV350, de kleinere en meer stadse variant van de vijf jaar geleden gelanceerde X-ADV.

Soms zijn ideeën zo meesterlijk eenvoudig dat je je afvraagt waarom niemand dat eerder heeft bedacht of waarom het (nog) geen navolging heeft gekregen. De Honda X-ADV is daar een mooi voorbeeld van. Gelanceerd in 2016 was de X-ADV een mix van een motorscooter en een Adventure motorfiets - een scooter in SUV stijl, waarvan niemand wist dat 'ie 'm nodig had. 

Vijf jaar na dato hebben de verkoopcijfers wel aangetoond dat er markt was voor de X-ADV, in september 2021 nam de X-ADV de tweede plaats in op de verkooplijst van de populaire on-off categorie. De X-ADV was het levende bewijs dat scooters écht niet oubollig en saai zijn. 

Het succes van de X-ADV heeft Honda gemotiveerd om daar een kleinere variant van uit te brengen. Met het centrale concept "New Urban Adventure" combineert de nieuwe ADV350 nu het praktische nut van een afgeborstelde scooter met de robuuste SUV-stijl geïnspireerd door de X-ADV, waarmee Big Red zich met name op jongere Europese rijders heeft gericht. Klaar om de stad te verkennen en ver daarbuiten te gaan.

Praktische bruikbaarheid heeft volgens Honda bovenaan de wensenlijst van de ADV350 gestaan. Zo is er ruimte voor twee integraalhelmen onder het zadel, een USB-oplaadpunt in het handschoenenvak en vergemakkelijkt de bediening via Smart Key het dagelijkse gebruik. Het windscherm is in hoogte verstelbaar en het Honda Smartphone Voice Control System is geïntegreerd in het LCD-dashboard.


 
De avontuurlijke styling is overduidelijk van de X-ADV afgeleid. De rijpositie werkt volgens Honda natuurlijke controle in de hand en het rijwielgedeelte met stalen buizenframe heeft wendbaarheid, feedback en gevoel als uitgangspunt gehad. De ophanging bestaat uit een 37 mm upside-down voorvork en dubbele achterveren met afzonderlijk reservoir. 

Het 15 inch voorwiel heeft bandenmaat 120/70-15, het 14 inch achterwiel draagt een 140/70-14 band. De tubeless banden hebben een noppenprofiel waardoor de ADV350 voldoende grip heeft in alle omstandigheden. De 256 mm enkele schijf biedt remkracht samen met de 240 mm schijf achteraan.
 
Kloppend hart van de ADV350 is het 330 cc enhanced Smart Power+ (eSP+) motorblok met enkele bovenliggende nokkenas, dat een topvermogen van 29 pk bij 7.500 tpm en een maximumkoppel van 31,9 Nm bij 5.250 tpm levert. Honda Selectable Torque Control (HSTC) en een noodstopsignaal (ESS of Emergency Stop Signal) behoren tot de standaarduitrusting.

Honda claimt een verbruik van 3,33 liter op 100 km, ofwel 30 km/l in de WMTC-mode, met een tankinhoud van 11,5 liter geeft dat de ADV350 een theoretische actieradius van meer dan 340 kilometer. 

De ADV350 moet in de Urban Jungle niet alleen leuk, maar ook nog eens heel erg praktisch zijn. Zo kan het windscherm eenvoudig op twee niveaus en over 133 mm worden ingesteld. In de hoge stand leidt het de windstroom rond de schouders van de rijder om vermoeidheid tegen te gaan tijdens lange trips op de snelweg. In een stedelijke omgeving, waar verfrissende wind soms welkom is – net als goede zichtbaarheid – is volgens Honda de lage positie ideaal.
 
Dan de opbergruimte. Onder het zadel is 48 liter opbergruimte voorzien, wat volgens Honda ruim voldoende is om twee integraalhelmen netjes in op te bergen. Het compartiment kan met een scheidingswand opgesplitst worden naar voorkeur van de rijder. Een USB Type C-oplaadpoort in het vergrendelbare handschoenkastje links vooraan maakt het mogelijk de smartphone op te laden onderweg. De zadelhoogte is een toegankelijke 795 mm.
 
Dankzij het in het dashboard geïntegreerde Honda Smartphone Voice Control System maakt je smartphone verbinding met de ADV350. Het systeem stelt je in staat onderweg oproepen te doen en muziek te beheren via stembediening. Daarvoor heb je enkel een headset voor in de helm en de Honda RoadSync-app nodig. De smartphone is via Bluetooth verbonden. Via een knop op de linkse stuurhelft kan je het HSVC-systeem bedienen.
 
Nog een handige toevoeging is de Smart Key. Deze controleert de hoofdschakelaar voor de ontsteking en het zadelslot vanuit de zak van de rijder en vergrendelt de ADV350 automatisch wanneer de rijder de scooter verlaat. Ook de optionele 50 l Smart topkoffer wordt bediend door de Smart Key. Een oproepfunctie laat de richtingaanwijzers knipperen zodat je je scooter snel terugvindt.

De ADV350 is leverbaar in drie kleuren: Spangle Silver Metallic, Mat Carbonium Grey Metallic en Mat Carnelian Red Metallic. Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.