Zoeken

Honda 2022 Super Cub 125: Euro5 en een duozadel

23 juni 2021
Drie jaar na z'n rentree op de Europese markt heeft Honda 's werelds best verkochte motorfiets, de Super Cup 125 voor modeljaar 2022 dankzij een nieuw, krachtiger en efficiënt motorblok op Euro 5 aangepast. En onder andere een duozadel toegevoegd.

Royal Enfield mag er prat op gaan met de Bullet 's werelds langstlopende productiemodel in huis te hebben, maar wat aantallen betreft zijn ze in India ongetwijfeld stinkend jaloers op het verkoopsucces van de Honda Super Cub. 

In 1958, het jaar dat het eerste 10-jarige lustrum werd gevierd, introduceerde Honda de allereerste Super Cub C100. Soichiro Honda ontwierp de motorfiets samen met zijn zakenpartner Takeo Fujisawa en hun doel was duidelijk: "een handige en plezierige meerwaarde bieden voor het leven van talloze mensen."

Een kleine 60 jaar later, in 2017, bouwde Honda de 100 miljoenste Super Cub. Een rotsvaste mijlpaal voor diens status als meest populaire motorvoertuig dat de wereld ooit heeft gekend. Zijn eenvoudige kenmerken zoals een unieke uitstraling, betrouwbaarheid, frivoliteit en onomwonden bruikbaarheid gaan dan ook nooit uit de mode. In alle stilte bereikte de Super Cub het doel waar Soichiro en Takeo naar streefden: mensen mobiliseren en hen mobiel houden.

De Super Cub was vanaf het begin met name populair in Japan en Zuidoost-Azie. In Japan voor werk- en zakendoeleinden, onder andere bij het Japanse nationale postbedrijf. In Zuidoost-Azië tot op de dag van vandaag als privétransport voor vele mensen. 



Honda realiseerde zich echter dat ook in Europa talloze stadsrijders – met diverse demografische achtergronden – op zoek waren naar retro-geïnspireerd transport en een unieke stijl. Daarom lanceerden ze er de Super Cub 125 in 2018 als de moderne evolutie van een legendarische naam en het begin van een nieuw hoofdstuk in diens lange geschiedenis.

In 2022 ontvangt de Super Cub 125 verdere verbeteringen voor het Europese publiek. De tijdloze uitstraling blijft overeind en een gloednieuw EURO5-compatibel motorblok en een aantal verbeteringen zorgen voor een nieuwe evolutie. 

Het ontwerp van het nieuwe luchtgekoelde motorblok met bovenliggende nokkenas geeft de Super Cub 125 EURO5-compatibiliteit. Instellingen van de ECU en de in- en uitlaat werden ook aangepast naar het nieuwe ontwerp. Het vermogen stijgt lichtjes en de afgifte is efficiënter wat zorgt voor een verbruik van 1,5 l/100km (66,7 km/l) in WMTC-modus. Ook de ACG-output is opgevoerd

De klassieke styling blijft ongewijzigd. Een passagierszadel en -voetsteunen zijn nu standaarduitrusting. De veerinstellingen van de voor- en achterophanging maken de rit op ruwe stadsstraten heel wat zachter.