Zoeken

Honda 2019 CB500X: avontuurlijker dan ooit

8 november 2018
We zeiden het al, zes jaar na de officiële onthulling van de eerste serie op de EICMA in Milaan heeft Honda deze week op dezelfde motorshow de inmiddels derde generatie van de CB500 familie gepresenteerd. Na de CBR500R werpen we nu een blik op de waarschijnlijk meest succesvolle van de drie, de CB500X, die voor 2019 een stuk avontuurlijker is gemaakt.

Zelf zouden we het eerlijk gezegd wel weten als we voor een 'instapper' zouden moeten gaan, maar supersports zijn bij het grote publiek een stuk minder in trek, in tegenstelling tot naakt en allroad, waar het bij dat laatste nog geeneens écht uitmaakt of je d'r nou wel of niet mee de zandbak in kunt gaan. Beetje het Touareg idee: ze zullen het zelf nooit doen, maar willen wel kunnen zeggen dat 't kan. 

Nu is dit op zich niet nieuw, dat was tien jaar geleden ook al, maar het verschil met nu is wel dat door alle fabrikanten het accent bij het imago van de allroad steeds meer richting het onverharde wordt gelegd. En dus krijgen we niet alleen steeds meer beeldmateriaal waarbij er al driftend en glijdend sportief offroad wordt gescheurd.

Zo ook bij deze voor 2019 vernieuwde CB500X, die volgens Honda een alleskunner is in elke zin van het woord. Inzetbaar voor woon-werk verkeer evenals een tourrit in het weekend, met vering die oneffenheden moeiteloos wegfiltert waardoor het geen ene moer uit moet maken of je voor asfalt of onverhard bent gegaan. 

"De nieuwe 2019 CB500X is herboren," zegt Honda in de persinformatie, wat zich heeft vertaald naar een ruwere adventure stijl. Met de populaire Honda Africa Twin als voorbeeld, hebben de Honda-ingenieurs de radiatorflappen en de kuip compleet nieuw ontworpen, zodat er een sterk driedimensionaal gevoel ontstaat. De tank loopt soepel over in de zijpanelen, zodat er een sterke link is tussen de voor- en achterkant van de motor. 

Het nieuwe design is volgens Honda niet alleen vorm, maar ook functie. Dankzij een beter aerodynamisch design moet de rijwind beter om de motor en de rijder heen worden geleid bij hoge snelheden. Het zadelprofiel is smaller geworden, waardoor je beter moet kunnen bewegen en gemakkelijker beide voeten aan de grond kunt zetten. Om de wendbaarheid te vergroten is de stuuruitslag met 3° naar nu 38° vergroot.

Het nieuwe LCD-dashboard heeft een versnelling- en schakelindicator, waarbij de laatste is standaard ingesteld op 8.750 tpm, maar kan in stappen van 250 tpm persoonlijk ingesteld worden tussen 5.000 en 8.750 tpm. Dat is een leuke gadget, maar veel interessanter is de vorm van het display, dat er een stuk volwassener uitziet dan het oubollige display met bonte kleurenkermis van z'n voorganger. 

Wat rijwielgedeelte betreft heeft Honda geen rigoreuze veranderingen doorgevoerd. Het 35 mm stalen diamant type frame is onveranderd voor 2019. Het is licht en sterk en geeft goede feedback aan de rijder. De plaats van de bevestiging van het motorblok en de vorm van de bevestigingsbeugels verminderen de eventuele trillingen. 

Met een wielbasis van 1.445 mm en een balhoofdhoek en naloop van 27,5°/ 108 mm heeft de CB500X een licht maar stabiel stuurgedrag. Massa centralisatie met het motorblok dicht bij het scharnierpunt van de swingarm, zorgt voor goede wendbaarheid en een optimale balans tussen de voor- en achterkant. Rijklaar gewicht is 197 kg. 

Wat Honda wél heeft aangepast is de vering van de CB500X, of beter gezegd de veerwegen. De Showa Bending Valve voorvork heeft nu 150 mm veerweg en dat is 10 mm meer dan de oude CB500X, achter is de veerweg van 118 mm naar nu 135 mm gezet, voor als je die onverharde weg wilt nemen die net effe een tikkie slechter van kwaliteit is. De achtershock is trouwens ook anders van vorm, met een centrale buis zoals op zwaardere sportmotoren.

De CB500X heeft 5-voudig instelbare veervoorspanning en de schokbreker is bevestigd op een stalen box-frame swingarm met eindstukken in geperst metaal. Eindoverbrenging gebeurt via een 520 verzegelde ketting. 

Het 'meer offroad' heeft zich ook naar een ander voorwiel vertaald, dat van 17" op 19" is gezet. In combinatie met de langere veerwegen dus beter geschikt voor het rijden op onverharde wegen. De lichte aluminium velg is uitgerust met een 110/80-R19 band met trail patroon en het 17-inch achterwiel is geschoeid met een 160/60-R17. 

Wat remmen betreft is er vooraan een 310 mm wave-type remschijf voorzien die wordt bediend door een tweezuiger remklauw, achteraan is er een 240 mm schijf met eenzuiger remklauw. Uiteraard standaard voorzien van ABS, maar we zeggen het er graag nog even bij. 

De zadelhoogte is 830 mm en de algemene afmetingen zijn 2.155 x 825 x 1.410 mm, met 180 mm grondspeling. De Honda CB500X heeft een tankinhoud van 17,5 liter inclusief reserve. In combinatie met het zuinige karakter van het motorblok van 1 op 27,8 km (3,6 liter op 100 km voor de Belgen onder ons), betekent dit dat je maar eens in de 500 kilometer een tankstation bezoeken moet.