Zoeken

Harley kondigt 2020 Low Rider S aan

20 augustus 2019
Een powercruiser waarbij het om performance draait, een hoog stuur en veel vermogen, dat is volgens Harley in een notendop de Low Rider S. Voor 2020 hebben de Amerikanen de Low Rider S na twee jaar afwezigheid weer in het gamma opgenomen met verbeterde premium vering en het vette vermogen van de Milwaukee-Eight 114 CI motor.

Een hoog stuur is een typisch element van de beach-cruiser cultuur. De Low Rider S heeft een 22 mm motorcross stuur dat op 9 cm hoge risers is gemonteerd om een agressieve, actieve rijhouding te creëren. Het meegespoten minikuipje omlijst de koplamp en houdt de rijder gedeeltelijk uit de wind. Het solo kuipzadel is zo gevormd dat het bij hard optrekken de rijder in positie houdt.

Voor een agressieve look zijn alle heldere afwerkingen vervangen door zwart. De aandrijflijn, het carterdeksel en de tankconsole zijn afgewerkt in Wrinkle Black. Het koppelingsdeksel en de  inlaat zijn hoogglans zwart. Dempers en uitlaadschilden zijn Jet Black. Voorvork, kroonplaat, verhogers en stuur zijn matzwart. Het LED layback achterlicht heeft een smoked lens. 

De 19 liter Softail brandstoftank heeft een iconische Harley-Davidson graphic. Gegoten aluminium Radiate wielen (19-inch voor en 16-inch achter) zijn afgewerkt in mat donkerbrons voor een spannend contrast met de zwarte look van de machine. Er zijn twee effen lakopties leverbaar: Vivid Black en Barracuda Silver.

“De look van de nieuwe Low Rider S is diep geworteld in de historie van de Low Rider modellen uit de jaren ’80. Die look heeft een trouwe schare fans en is vanuit zuidelijk Californië de wereld over gegaan, onder andere in de vorige generatie Low Rider S op basis van het Dyna-platform,” vertelt Brad Richards, Harley-Davidson Vice President of Styling & Design. “We hebben die beach-cruiser stijl gecombineerd met een performance-first attitude en op basis van het Softail chassis een nieuwe Low Rider S ontwikkeld die krachtiger en wendbaarder is dan ooit en er tegelijk heel indrukwekkend uitziet.”



Het Softail frame dat volgens Harley de basis voor performance is, is bij de 2020 Low Rider S geoptimaliseerd om met minder gewicht toch dezelfde stijfheid te behouden. Het frame biedt de look van een oldskool hardtail, maar dan met het comfort van een hedendaagse fiets. De enkele coil-over schokdemper heeft emulsietechnologie en een geoptimaliseerde hoek tussen het frame en de swingarm, voor een verbeterde veerweg en respons. Door middel van een hydraulische instelknop onder het zadel kan de veervoorspanning worden aangepast. 

Een 43 mm upside-down voorvork heeft de voorkant volgens Harley stijver gemaakt, wat heeft geleid tot betere feedback op stuur-input. Interne cartridge-technologie reageert direct en houdt het voorwiel op het asfalt, voor verbeterde rem- en handling-performance. Ten opzichte van z'n voorganger is de balhoofdshoek met 2 graden verkleind naar 28°, wat responsievere handling oplevert. Dubbele voorremmen met 300 mm schijven leveren krachtigere remprestaties bij minder vereiste druk op het remhendel dan bij de vorige Low Rider S, die een enkele remschijf had.

De Milwaukee-Eight 114 motor (1868 cc), de enige motoroptie voor de Low Rider S, is de grootste die af-fabriek leverbaar is voor het Softail chassis. Hij levert 161 Nm koppel bij 3000 tpm. Een dubbel intern balansas systeem reduceert turbulenties met behoud van het bekende Harley-Davidson gevoel. Diep ademende, vierkleps cilinderkoppen en dubbele bougies halen het maximale uit iedere druppel benzine. 

De motor is voorzien van een hoogglans zwarte Ventilator luchtfilter met een blootgesteld filterelement, voor een verbeterde luchtstroom de motor in. De 2-in-2 offset shotgun dempers geven de motor een agressieve performance look.

Door de dealer geïnstalleerde Screamin’ Eagle Performance Parts Stage Upgrades van Harley-Davidson Originele Onderdelen & Accessoires zijn beschikbaar om de prestaties van de motor nog verder te verbeteren.

De 2020 Low Rider S heeft bij ons in Nederland een basisprijs van € 23,500, bij onze zuiderburen hoeft slechts € 20,000 te worden afgetikt.