Zoeken

Eerste indruk Kawasaki Z900 SE

20 mei 2022
Het is dit jaar exact 50 jaar geleden dat in Akashi met de lancering van de Z1 de allereerste Z op de markt werd gezet, die de geschiedenis van Team Green voor goed zou veranderen. Om dat op passende wijze te vieren werd bij de Zwitserse importeur een 50th anniversary event georganiseerd en kon meteen met de nieuwe Z900 SE en Z900RS SE kennis worden gemaakt.

Het verhaal van de allereerste Z1 (900) hebben we al eerder aandacht aan besteed, hoe het oorspronkelijk een Z750 had moeten zijn totdat ze door Honda in 1968 met de CB750 werden afgetroefd en het plan een jaar lang op hold werd gezet, waarna het besluit werd genomen om voor een 900 te gaan. In 1972 was de Z1 900 een feit en de motor sloeg meteen in als bom, tijdens de 24 uur van Daytona werden maar liefst 52 records gebroken. 

Wat we echter niet wisten is hoe belangrijk de Z voor de geschiedenis van Kawasaki geweest. In een 3-tal seminars bij de Zwitserse Kawasaki importeur, die de grootste privé collectie Kawasaki motoren uit die roemruchte periode als een privé museum heeft, wordt ons het verhaal achter de Z verteld, hoe de eerste Z tot stand is gekomen en dat zonder de Z Kawasaki waarschijnlijk met motoren was gestopt. 

In een uitgebreid verslag zal daar diep op in worden gegaan, en zal ook de link met de huidige Z-generatie worden uitgelegd, die in 2004 startte met de eerste 'moderne' Z1000. 

Naast de zeer interessante workshops had Kawasaki ook nog enkele fraaie routes voor ons uitgezet in het Zwitserse heuvelachtige landschap met de Z900 SE en de Z900RS SE, de twee laatste modellen van de Z familie. De Z900 SE is in principe de Z900 waarvan we enkele jaren geleden al hadden verwacht dat 'ie door Kawasaki op de markt zou worden gezet. 

Motorisch gelijk aan de standaard Z900, maar dan voorzien van betere vering en remmen. Voor wat dat laatste betreft hebben de axiale 4-zuiger remklauwen het veld geruimd voor heuse Brembo Monobloc M4.32 radiale 4-zuiger remklauwen. Voor wat betreft de vering heeft de standaard Showa achtershock het veld geruimd voor een Öhlins monoshock waarvan de veervoorspanning hydraulisch aan te passen is.

In een notendop heeft zich dat vertaald naar een fiets die superfijn is afgeveerd en nu over een enorme remkracht beschikt, aldus onze man ter plekke Ron Huis. Een uitgebreide test van de Z900 SE zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn, gevolgd door een test van de Z900RS SE en een verslag van 50 jaar Z.