Zoeken

Eerste indruk: Ducati 2022 Panigale V4 S

3 december 2021
"Een nog snellere fiets op het circuit en tegelijkertijd intuïtiever en gemakkelijker voor een breed scala aan rijders", aldus Ducati over de voor 2022 vernieuwde Panigale V4, die volgens de Italianen zowel pro's als amateurs een geweldige opwinding moet bieden. Een uitgebreide test van de Panigale V4 S is binnenkort op Motorfreaks te lezen, maar Ron heeft alvast zijn eerste bevindingen voor je op papier gezet.

Tijdens de presentatie voorafgaand aan de test op het circuit van Jerez wordt het nog eens benadrukt, dat de nieuwe Panigale V4 als de sportiefste Panigale ooit op elk aspect is verbeterd: betere aerodynamica, betere ergonomie, een sterker motorblok, een beter rijwielgedeelte en betere elektronica. 

In de uitgebreide test zal daar dieper op in worden gegaan, maar we hebben de belangrijkste vernieuwingen al voor je op een rij gezet. Te beginnen met de aerodynamica: de winglets zijn compacter gemaakt, maar dankzij een herzien profiel wordt dezelfde downforce van 37 kilo bij 300 km/u gegenereerd. 

Dan de ergonomie: het zitje heeft een vlakkere vorm en andere coating gekregen, waardoor je in combinatie met de andere vorm van de tank meer steun moet hebben bij het remmen en gemakkelijker kunnen bewegen. Het blok is er qua performance ondanks Euro 5 anderhalve paardenkracht op vooruit gegaan, maar belangrijker is dat dankzij betere koeling de V4 op het circuit beter en constanter zal presteren. 

Wat rijwielgedeelte betreft zit de belangrijkste aanpassing in het verplaatsen van het scharnierpunt van de enkelzijdige achterbrug, door dit 4 mm hoger te plaatsen moet volgens Ducati de squat van de achterkant zijn verminderd, waardoor de fiets onder volle acceleratie stabieler moet zijn. Daarnaast is de semi-actieve Öhlins vering van de S-versie vernieuwd.

Tot slot de elektronica: Ducati heeft nieuwe Power Modes logica geïmplementeerd, waarbij je nu de keuze hebt uit 4 opties: Full, High, Medium en Low. Full en Low zijn compleet nieuw ontworpen, de High en Medium configuraties maken enkel gebruik van een nieuwe strategie. Volgens Ducati is de Power Mode Full de sportiefste die ooit op een Panigale V4 is toegepast.



Vijf sessies op het circuit van Jerez de la Frontera staan voor ons gepland om uit te vinden of die vernieuwingen de Panigale V4 sneller, gemakkelijker intuïtiever moet hebben gemaakt, maar regen lijkt een streep door dat plan te trekken. Bij Ducati zijn ze echter goed voorbereid, waardoor de eerste twee verregende sessies de Panigale V4 S met regenbanden wordt gereden. Als daarna de zon doorbreekt wordt de Pani resterende drie sessies in de middag op slicks gezet.

Achteraf gezien had Ducati het niet beter kunnen plannen dan zo, want nu weten we hoe de fiets onder de meest uiteenlopende condities te rijden is. De twee sessies op een natte baan met regenbanden in de Rain-modus met ongeveer 150 pk voelt de V4 al snel in het middengebied flauwtjes aan, maar dat spreekt tegelijkertijd boekdelen over hoe vertrouwt de fiets aanvoelt. 

"In de regen zijn d'r 3 elbow down gegaan: Johann Zarco, Jorge Martin en ene mafketel van Motorfreaks", aldus onze man ter plekke Ron Huijs. Wel is het zo dat de Pani op de natte baan over het hoogste punt van het rechte stuk na bocht 5 meermaals flink met de kop begon te schudden, maar dat is aan de Pirelli regenbanden toe te schrijven - op een droge baan met slicks speelt dat probleem niet meer op.

De drie sessies die daarna volgen op een droge baan raken we enorm onder de indruk van het motorblok. In full power mode is het blok zeer soepel en sterk en heeft niet alleen een krachtig middengebied, maar lijkt over eindeloze power te beschikken. Ook het elektronicapakket is helemaal top, waarbij in de nieuwe track-layout in een oogopslag is te zien welke hulpmiddelen op enig moment worden gebruikt.

Waar onze man minder enthousiast over is, is de ergonomie. De tank zou meer steun moeten bieden bij het remmen, maar is voor hem te smal. De Brembo Stylema remmen hebben top vertraging, maar mist een hard gevoel en dat geeft weinig animo om rempunten te verleggen.   Buiten dat is Ron in z'n eerste bevindingen alleen maar enthousiast. "Het is zwaar werken om er hard mee te gaan, maar super gereden en super geamuseerd." Ducati's claim dat 'ie iedereen een geweldige sensatie moet bieden lijkt daarmee geen grootspraak te zijn geweest. 



Een uitgebreide test van de 2022 Panigale V4 S zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.