Zoeken

Eerste indruk 2021 Kawasaki ZX-10R

2 juni 2021
Met 4 overwinning uit 6 races heeft Kawasaki's 2021 ZX-10RR een droomdebuut gemaakt. Op een zonovergoten TT-circuit van Assen maakten we kennis met de enkel-R, die een groot deel van het DNA van de dubbel-R deelt, en hebben nu wel een idee waarom Jonathan Rea daar in Aragon en Estoril zo dominant is geweest. Een uitgebreide test volgt binnenkort, hier alvast onze eerste bevindingen.

Mocht je de afgelopen jaren op een onbewoond eiland hebben gebivakkeerd en sinds kort pas weer over een internetverbinding beschikken. Sinds 2018 heeft DWO (Dorna WorldSBK Organiation), de organisator en promotor van het WK Superbike, het technisch reglement dusdanig aangepast dat het elke 3 ronden merken kan bestraffen of helpen, afhankelijk van de gemiddelde prestaties van de voorgaande 9 races. 

Doel van deze spelregel? Het veld competitiever maken, door dominante motoren toeren af te pakken en motoren die niets in de pap te brokkelen hebben een stuk op weg te helpen doordat die én meer toeren mogen draaien én meer zogenaamde 'Concession Parts' te gebruiken, getunede onderdelen zoals bijvoorbeeld een hetere nokkenas. 

Hoewel de spelregels zijn bedoeld om het veld dichter bij elkaar te krijgen zit er ook een keerzijde aan die medaille: het versterkt de zin van een hyper-exclusief model dat puur en alleen als homologatiemodel voor het WK Superbike op de markt wordt gezet. De ZX-10RR is daar een voorbeeld van, net als de Panigale V4 R en de BMW M 1000 RR. 

In de jacht naar de zevende wereldtitel op rij heeft Kawasaki voor modeljaar 2021 de ZX-10RR flink vernieuwd - en in diens kielzog ook de ZX-10R. Waar bij de dubbel-R inwendig het nodige aan het blok is aangepast met als doel meer toeren te mogen draaien in het WK Superbike heeft het accent bij de enkel-R voornamelijk gelegen in het aanpassen op Euro5. 

Daarnaast heeft ook de windtunnel z'n effect gehad, zowel bij de RR als de R is de neus van airducts voorzien, die volgens Kawasaki nog een beter effect moeten hebben dan de winglets die bij de concurrentie zijn toegepast. 



Of dat daadwerkelijk zo is zou een toekomstige vergelijkingstest uit moeten wijzen en dat klinkt als een ontzettend goed plan, maar wat Motorfreaks' snelste man Ron Huijs wél wist te vertellen is dat 'ie ondanks 200 pk het voorwiel te allen tijde aan de grond hield. "Ik probeerde de Geert-Timmer met een fraaie wheelie uitaccelereren", zei Ron aan het eind van de eerste sessie terug in de pits, "je weet wel, voor een mooi kiekje op de site. Maar dat voorwiel bleef mooi aan de grond."

Het meest was Ron echter onder de indruk van de lichtvoetigheid waarmee de ZX-10R om te gooien is. Alsof je met een zeshonderd aan het rijden bent, maar dan wel een verdomd sterke 600. Hoewel dat vermogen niet eens zó indrukwekkend voelt. "Het voelt niet als 200 pk, wat alles zegt over de poesvriendelijke manier waarop het vermogen wordt afgegeven. Mega veel topvermogen heb je helemaal niks aan, als dat als een kanon wordt afgevuurd. 

Vraag anders de jongens van Ten Kate maar, het eerste waar Jonathan Rea in de beginjaren van zijn WK Superbike carrière om vroeg toen hij dat respect bij het team had afgedwongen was het explosieve vermogen van de Fireblade te minderen. "Ten Kate had de filosofie om zoveel mogelijk vermogen uit de Blade te persen, maar daardoor was het een ontembaar beest", aldus Rea in z'n eigen biografie. 

Na 5 intensieve sessies van een kwartier (plus uitloopronde) is Ron overtuigd: de 2021 ZX-10R imponeert met name op het gemak waarmee zó uit de krat écht hard kan worden gereden. Hoe hard? Rondetijden van onder de 1'50 en een hellingshoek van 58° aan beide zijden, zonder ook maar iets aan grond te leggen. Behalve toe- knee en elbowsliders dan...

Aan de uitgebreide test wordt momenteel hard gewerkt, maar deze eerste zeer positieve indruk wilden we alvast met je delen. Keep this channel in the holes.