Zoeken

Ducati vernieuwt Monster 821

17 oktober 2017
Drie jaar na de lancering van de Monster 821 heeft Ducati de ‘kleine’ Testastetta Monster een eerste update gegeven. Naast dat de 821 cc V-Twin nu aan Euro4 voldoet heeft de watergekoelde naked nu dezelfde design-gimmicks gekregen als de Monster 1200 het afgelopen jaar.

2017 is een belangrijk jaar voor Ducati, want het is op de kop af 25 jaar geleden dat op de Intermot in Keulen in 1992 de nieuwe Monster 900 aan het grote publiek werd gepresenteerd. De Monster 900 groeide al snel uit tot het belangrijkste model van de toen nog kleine Italiaanse fabrikant in Borgo Panigale en zette tevens een trend voor sportieve Naked motorfietsen.


De Monster 900 was in feite een combinatie van het rijwielgedeelte van de 888 Superbike en het luchtgekoelde 900 V-Twin van de 900 SS en 900 SS Nuda.

Een van de leuke features van de luchtgekoelde Monsters uit die tijd was dat de tank omhoog kon worden gescharnierd, omdat de accu onder de tank was geplaatst. De sluiting van het scharniermechanisme zat direct achter het contactslot. Met de evolutie van de Monster verdween het sluitmechanisme van het toneel, maar afgelopen jaar bracht Ducati de leuke gimmick weer terug bij de Monster 1200 en nu hebben de Italianen hetzelfde bij de Monster 821 gedaan.

Dat is trouwens niet het enige wat Ducati aan de 2018 Monster 821 heeft vernieuwd. Naast de nieuwe tank, die trouwens wat inhoud betreft van 17,5 naar 16,5 liter is verkleind, heeft de nieuwe Monster 821 ook het strakkere kontje van de Monster 1200 aangemeten gekregen en in navolging van de M1200 is nu ook de M821 van een heus TFT kleurenscherm voorzien. Verder heeft de Monster 821 een nieuwe koplamp gekregen met LED verlichting.

Wat aandrijving betreft heeft Ducati de 821 cc Testastretta 11° V-Twin (Ducatisten spreken liever van L-Twin, hoewel dat strikt genomen geen configuratie is) nu aangepast aan Euro4, waardoor er een paar paardenkrachten verloren zijn gegaan. De Monster 821 wordt nu opgegeven voor een vermogen van 109 pk bij 9.250 toeren en een koppel van 86 Nm bij 7.750 toeren per minuut, waar dat bij de vorige Monster 821 nog 112 pk en 89 Nm koppel bij dezelfde toerentallen was. 

Net als z’n voorganger is ook deze Monster 821 voorzien van het Ducati Safety Pack met Bosch ABS, 8-standen tractiecontrole en 3 verschillende rijmodi. Optioneel kan daar nog een quickshifter met autoblipper voor het terugschakelen aan toe worden gevoegd. 

De 2018 Monster 821 komt in die verschillende kleuren, Ducati Red, Black en het klassieke Ducati Yellow dat volgens Ducati bij veel Monster fans de voorkeur heeft. Prijs en levertijd is nog niet bekend.