Zoeken

Ducati onthult Multistrada V4 Pikes Peak: meest extreme Multi ooit

28 oktober 2021
Na eerder al de nieuwe Multistrada V2 te hebben onthuld heeft Ducati in de derde episode van Ducati World Premiere 2022 de Pikes Peak versie van de Multistrada V4 gepresenteerd. De Multistrada V4 Pikes Peak is niet alleen de sportiefste Multistrada ooit, maar ook het krachtigste model in het hele cross-over segment.

 

Waar in het verleden de Pikes Peak versie zich voornamelijk onderscheidde door wat carbon onderdelen, opvallende decalls, Öhlins vering en een ander uitlaatsysteem zijn de Italianen bij de Multistrada V4 Pikes Peak een stap verder gegaan en hebben ook het rijwielgedeelte aangepast. 

Te beginnen bij het voorkant, waar het 19" voorwiel van de V4 het veld heeft geruimd voor een 17" exemplaar - inderdaad, net als bij de oude Multistrada 1260 (en alles daarvoor) het geval is geweest. Het enige V-twin model waar Ducati in het verleden een 19" voorwiel bij had toegepast was de Multistrada 950, die vanaf volgend jaar als Multistrada V2 door het leven gaat.

Ook aan de achterkant is Ducati weer terug in de tijd gegaan, door de dubbelzijdige achterbrug van de V4 (S) in te ruilen voor een bijzonder fraaie enkelzijdige brug, zoals het in het verleden altijd is geweest. De Marchesini gesmede velgen zijn volgens Ducati trouwens 2,7 kilo lichter dan de velgen van de Multistrada V4 S. 

Net als voorgaande Pikes Peak modellen is ook deze V4 Pikes Peak voorzien van Öhlins vering, maar in plaats van oldskool afstellen heeft Ducati ditmaal gekozen voor semi-actieve vering, maar dan wel het neusje van de zalm. 

De Öhlins Smart EC 2.0 vering moet volgens Ducati ook bij een sportieve rijstijl briljante prestaties leveren door het gebruik van een 'event based' modus, dezelfde als bij de Panigale V4 S en Streetfighter V4 S, die de instelling automatisch aan de rijstijl aanpast.



Wat remmen betreft heeft Ducati dezelfde remmen als die van de Multistrada V4 S toegepast, ofwel 330 mm schijven met Brembo Stylema monobloc remklauwen, maar dan voorzien van dezelfde remblokken als de Panigale V4. Ook het aluminium monocoque frame is vernieuwd, waarbij opmerkelijk genoeg het balhoofd iets meer onderuit is gezet (25,75° tov 24,5°).

Ten opzichte van de Multistrada V4 is de rijpositie volledig vernieuwd: de voetsteunen zijn bijvoorbeeld hoger en naar achteren geplaatst om de maximale hellingshoek te vergroten, terwijl het stuur lager en smaller is en is voorzien van gebogen stangen. Het eindresultaat is dat de rijder profiteert van een nog beter gevoel bij sportief rijden met behoud van een uitstekend comfortniveau.

De nieuwe Ducati Multistrada V4 Pikes Peak wordt aangedreven door de zelfde V4 Granturismo als de gewone Multi V4, goed voor 170 pk met een maximum koppel van 125 Nm bij 8.750 tpm. Dit motorblok, speciaal ontworpen door Ducati voor de Multistrada V4 familie, is een referentie in termen van veelzijdigheid en betrouwbaarheid, met een recordbrekende onderhoudsinterval, met klepspeling controles gepland om de 60.000 km.

Het V4 Granturismo motorblok is geoptimaliseerd om de karakteristieken van de motorfiets te intensiveren en is voorzien van enkele innovaties. Een daarvan is de introductie van de Race Riding Mode, die een primeur betekent voor de Multistrada modellen. De Race optie is toegevoegd aan een meer racegerichte strategie voor de begrenzer, die geleidelijker ingrijpt dan bij de Multistrada V4. 

De quickshifter heeft ook een speciale strategie die extreem agressieve terugschakelingen mogelijk maakt, evenals de implementatie van een nog directere gasrespons in de High Power Mode. Naast de introductie van Race Riding Mode heeft de Ducati Wheelie Control op de Pikes Peak een vernieuwde strategie die een nog betere respons en meer accurate controle moet bieden.

De Multistrada V4 Pikes Peak is voorzien van de nieuwste generatie en het geavanceerde
elektronische pakket van de Multistrada V4 S, dat onder meer de standaard radartechnologie voor en achter omvat, die Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) functionaliteit biedt.



De motorfiets zal vanaf begin januari 2022 verkrijgbaar zijn bij de officiële Ducati dealers in de Radar uitvoering, die is uitgerust met zowel een voor als achter radarsysteem voor 33.590 Euro in Nederlanden 29.290 Euro in België.

Ducati biedt de klanten de "4Ever Multistrada", de 4 jaar exclusieve garantie die beschikbaar is voor alle Multistrada modellen. Het heeft een onbeperkt aantal kilometers en wordt gegarandeerd door het gehele Ducati dealer netwerk.