Zoeken

Ducati Multistrada V4 Rally: voor echte globetrotters

29 september 2022
In de derde aflevering van de 2023 Ducati World Première Web series heeft Ducati de nieuwe Multistrada V4 Rally gepresenteerd, waarmee de Italianen de pijlen op de echte globetrotters hebben gericht.

Na de lancering van de Multistrada V4 was het natuurlijk niet de vraag óf, maar wanneer er een meer offroad georiënteerde versie van zou komen, als opvolger van de Multistrada 1260 Enduro, hoewel daar in de perscommunicatie met geen woord over wordt gerapt. "Met de Rally heeft Ducati de globetrotter spirit van de Multistrada V4 naar een nog hoger plan getild, dankzij verbeterd comfort voor rijder en passagier, een grotere actieradius en meer offroad bekwaamheid", aldus Ducati.

Om met dat laatste te beginnen. Meest in het oog springend zijn de spaakwielen in de maten 19 inch voor en 17 inch achter, voorzien van avontuurlijkere Pirelli banden, valbeugels rondom, bredere en meer robuuste voetsteunen met uitneembare rubbers en vering met langere veerwegen van nu 200 mm voor en achter (15 mm meer dan de Multistrada 1260 Enduro). Net als de Multistrada V4 is ook de Rally met semi-actieve vering met Skyhook DDS EVO technologie uitgerust, maar dan nu met een nieuwe Power Mode specifiek voor offroad gebruik.

De vering van de Multistrada V4 Rally is verder met een zogenaamde Autoleveling functie uitgerust, die ervoor zorgt dat de rijhoogte constant houdt wanneer de rijder, duopassagier en bagage verandert. Daarnaast is de vering nu voor het eerst van een Easy Lift functie voorzien die de rijhoogte verlaagt wanneer je de motor op contact zet - een systeem die op- en afstappen gemakkelijker maakt en door Harley-Davidson voor het eerst op de Pan America werd gepresenteerd. 

Ducati geeft de Multistrada V4 Rally op voor een topvermogen van 170 pk bij 10.750 tpm en een maximum koppel van 121 Nm bij 8.750 tpm, en claimt daarbij een zeer lineaire koppelkromme voor een soepele en progressieve respons bij alle toerentallen. Het blok, dat slechts 66,7 kilo weegt, heeft een tegengesteld roterende krukas, overgenomen van de MotoGP racers, voor verminderde inertia. 



Om de Multistrada V4 ten volle te kunnen benutten had Ducati vier rijmodi ontwikkeld (Sport, Touring, Urban en Enduro), bij de Multistrada V4 Rally is nu de Enduro-modus een belangrijke evolutie ondergaan. In de Enduro-modus is het topvermogen tot 114 pk teruggeschroefd, met volgens de Italianen een dynamische en directe gasrespons. 

De DSS Evolution vering wordt in de Enduro-modus op offroad gebruik aangepast (wat in het TFT-display door middel van een offroad helmpje wordt getoond), de DTC tractiecontrole grijpt later in en de DWC wheelie controle is zelfs helemaal uitgeschakeld. Ook is het ABS op het achterwiel uitgeschakeld en de bochten-functie van het ABS op offroad gebruik aangepast.

Naast bochten-ABS is de Multistrada V4 Rally standaard met Ducati Cornering Lights (DCL), Ducati Wheelie Control (DWC) en Ducati Traction Control (DTC) uitgerust, uiteraard aangestuurd door de laatste generatie Bosch IMU, die continue de roll, yaw en pitch van de motor monitort. In tegenstelling tot de gewone Multistrada V4 is de Multistrada V4 Rally standaard voor en achter met radar uitgerust, ter ondersteuning van adaptieve cruise controle en dodehoekherkenning. 

Het 6,5" TFT-display kan via Bluetooth verbinding maken met je smartphone, waarna je via de Ducati Connect app het display als navigatie kunt gebruiken, maar ook dat was op de gewone V4 niet anders. 

De nieuwe Ducati Multistrada V4 Rally wordt in 3 verschillende versies op de markt gezet: Adventure Radar, voorzien van adaptieve cruise controle en dodehoekherkenning, Adventure Travel & Radar, met nog aanvullend aluminium zijkoffers en verwarmde handvatten en zadels en de Full Adventure, die daar nog eens een gehomologeerd Akrapovic einddemper en carbon voorspatbord aan toevoegt. 



Leverbaar vanaf februari 2023 in de kleuren Ducati Red en Brushed Aluminium & Matt Black.