Zoeken

Ducati introduceert Turn-by-Turn navigatie op DesertX

2 februari 2023
We vragen ons af in hoeverre het systeem in de bushbush nog toereikend zal zijn, maar het idee is super. Als eerste model in de Ducati line-up is de vorig jaar geïntroduceerde DesertX nu van een nieuw Turn-by-Turn navigatiesysteem voorzien.

 

De geïntegreerde navigatie is gebaseerd op het Ducati Multimedia Systeem, dat het TFT-instrumentenpaneel van de motor gebruikt om de routebegeleiding weer te geven die is berekend door de Ducati Link App. Op deze manier kunnen navigatiefuncties worden gebruikt zonder dat er een extern apparaat nodig is.

De Turn-by-Turn navigatie is een officieel Ducati Performance-accessoire en kan bij Ducati Stores worden gekocht samen met de motor of zelfs op een later tijdstip, waardoor het ook kan worden gebruikt door degenen die zich het afgelopen jaar al een DesertX hebben aangeschaft.

Het systeem is afhankelijk van de Bluetooth-verbinding tussen de smartphone (iOS of Android) en de communicatieset op de helm van de rijder en z'n eventuele duopassagier via het Ducati multimedia-systeem (apart aan te schaffen accessoire), dat meldingen in het TFT-display weergeeft met betrekking tot telefoongesprekken, inkomende berichten en e-mails en muziek die via de smartphone wordt afgespeeld.

Om het Turn by Turn-navigatiesysteem te gebruiken, zijn de nieuwste versie van de Ducati Link-app en activering van de gebruikerslicentie vereist. Daarna hoef je alleen maar een (of meer, dat kan natuurlijk ook) bestemming(en) in te voeren zodat de app de route berekent volgens je voorkeuren (snelste, meest efficiënte, uitsluiting van tolwegen, enz.) en je kunt beginnen met navigeren.

De telefoon kan dan in de broekzak, tanktas of in de Ducati Performance-houder worden geplaatst, zonder dat het display 'aan' hoeft te blijven. De navigatie wordt uitgevoerd met behulp van kaarten, die vooraf kunnen worden gedownload om het verbruik van dataverkeer te verminderen of om problemen te krijgen in gebieden met een slechte signaaldekking. Door de telefoon online te houden, is het echter mogelijk om te profiteren van realtime verkeersinformatie.



Navigatie-aanwijzingen worden op het scherm weergegeven, zodat er ruimte is voor rij-relevante informatie en de veiligheid niet in het gedrang komt. Ook in het belang van de veiligheid geeft het systeem de volgende afslag weer met de indicatie van de naderende afslag, zodat je alle tijd hebt je voor te bereiden op de manoeuvres die later moeten worden uitgevoerd. Het is ook mogelijk om de snelheidslimieten van het afgelegde traject weer te geven dankzij de gegevens op de kaarten.

Het systeem maakt het mogelijk om te kiezen welke indicaties ontvangen worden (visueel of visueel en auditief, als er een verbinding met de headset van de berijder actief is) en om de route vast te leggen samen met alle gegevens over snelheid, hellingshoek en foto's genomen tijdens de rit, zodat dat de ervaring kan worden herbeleefd of gedeeld met vrienden. 

Het systeem, waarvan de functionaliteit in toekomstige versies voortdurend zal worden ontwikkeld, zal ook kunnen worden overgenomen op de Diavel V4. De kaartdekking is al uitgebreid en zal de komende maanden geleidelijk worden uitgebreid met de toevoeging van China, Zuid-Korea en Japan.