Zoeken

Brutale 800 RR en Dragster 800 RR nu ook als SCS versie leverbaar

31 juli 2020
Het seizoen is vanwege de coronacrisis nog maar net begonnen, maar ook bij MV Agusta hebben ze al nieuws naar buiten gebracht, hoewel dit volgens de Italianen nog gewoon '2020' nieuws is. In navolging van de Turismo Veloce zijn nu ook de Brutale 800 en Dragster 800 als SCS versie leverbaar. Ofwel, met semi-automatische centrifugaalkoppeling.

 

Smart Clutch System 2.0, zo noemt MV Agusta de in samenspraak met Rekluse ontwikkelde centrifugaalkoppeling, die het koppelingshendel voor het grootste deel van de dag overbodig maakt. 

Wegrijden kan natuurlijk op de traditionele manier, als je dat zou willen, maar hoeft in principe niet meer doordat de koppeling automatisch ontkoppelt als je bijna stilstaat en koppelt wanneer je gas geeft. 

Hoe het werkt? Simpel, gewoon door de wet van centrifugaalkracht in je voordeel te benutten. In een centrifuge wordt alles naar buiten geslingerd en dat 'alles' zijn in het geval van de Recluse koppeling pennen die de koppeling ver- en ontgrendelen.

Om ervoor te zorgen dat de pennen 'binnen' zitten wanneer de motor stationair draait (en daarmee de koppeling effectief ontgrendelen) zijn lichte veertjes voorzien. Als je vervolgens gas geeft en het toerental oploopt, wordt de centrifugaalkracht sterker dan de veerkracht, waardoor de pennen naar buiten gaan en de koppeling vergrendelt. 

Superslim en superhandig, waardoor je in de stad nooit meer last zult hebben van een lamme linkerhand van het koppelen. Want oh ja, voor we 't vergeten, zowel de Dragster 800 RR als de Brutale 800 RR zijn standaard van een quickshifter met autoblipper voor 't terugschakelen voorzien, dus ook dan hoef je niet te koppelen.

Mocht je denken dat deze techniek de fietsen wel weer een flink stuk zwaarder zal hebben gemaakt, zoals bij Honda het geval is met de Dual Clutch Transmission. Volgens MV veertjes drie keer niks. Vooruit, 36 gram is het verschil tussen de Rekluse centrifugaalkoppeling en een standaard koppeling.

Waarom d'r dan toch een koppelingshendel is voorzien? Nou, om de motor te starten bijvoorbeeld, anders zou je bij een koude start wanneer het stationaire toerental een stuk hoger ligt in theorie zo weg kunnen schieten. Dat en om te kunnen wheeliën. Op een afgesloten circuit, uiteraard. Niet dat we dat op de openbare weg zouden doen, we zouden niet durven nu motoroverlast zo onder het vergrootglas ligt.