Zoeken

BMW onthult R 18

4 april 2020
Afgelopen nacht heeft BMW de langverwachte R 18 onthuld, de motor waarmee de Duitsers in de VS een vuist hopen te kunnen maken in het daar o-zo populaire Cruiser segment. De R 18 is volgens de Duitsers geïnspireerd op z'n fameuze voorgangers als de BMW R 5 en weerspiegelt de essentie van motorrijden.

 

Puristisch, met ongecompliceerde technologie en een boxermotor als epicentrum van rijplezier, gecombineerd met ‘good vibrations’, dat is volgens BMW de R 18 in een notendop. Klassiek design ontmoet moderne technologie wat resulteert in een fascinerend totaalconcept – De R 18 biedt (als we de Duitsers mogen geloven) een rijbeleving die zowel gecultiveerd als zinnenprikkelend is.

Op fraaie wijze is de iconische styling van motorfietsen van weleer in het design van de R 18 verwerkt. Puristisch design tekent zich af in talrijke elementen die zijn geïnspireerd op klassiekers zoals de BMW R 5. Het dubbele wiegframe, de druppelvormige tank, de ‘open’ cardanas en de gepenseelde witte biezen op de lak (optie af fabriek) stammen van de legendarische boxer uit 1936.

Het klassiek ogende bodywork van de R 18 is net als vroeger van metaal gemaakt. Ook het uiterlijk van vering en demping stamt van de R 5. Samen met de dubbelzijdige swingarm en de cantilever veerunit achter is het robuust ogende rijwielgedeelte van de R 5 visueel perfect vertaald naar de moderne tijd.

Een nieuw ontwikkelde tweecilinder boxermotor vormt het kloppend hart van de BMW R 18 – de ‘Big Boxer’. De R 18 heeft de grootste in serie geproduceerde boxermotor ooit met een cilinderinhoud van 1.802 cc. De krachtbron levert een vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 toeren per minuut. Leuk, maar het übervette koppel is wat de R 18 écht bijzonder moet maken. Tussen 2.000 en 4.000 toeren per minuut is volgens BMW altijd meer dan 150 Nm aan koppel voor handen. Deze immense trekkracht gaat, zo beweert BMW, gepaard met een vol en oren strelend uitlaatgeluid.

De R 18 heeft een dubbel wiegframe van stalen buizen, waar de Duitsers een lange traditie mee hebben. Volgens BMW moet 'buitengewone productiekwaliteit en nauwgezette aandacht voor detail' blijken uit de haast naadloze lasverbindingen van de buizen en uit de gegoten of gesmede delen. 

Net als bij de legendarische BMW R 5 is er sprake van een swingarm met cardanaandrijving die in een authentieke stijl is opgebouwd met boutverbindingen. De vering en demping van de BMW R 18 zijn lekker oldskool en hebben dus geen elektronische instellingen. Net als bij de BMW R 5 schuiven de bewegende 49 mm vorkpoten in een omhullende kraag. De veerweg voor bedraagt 120 millimeter en achter is die 90 millimeter.

Het remsysteem van de nieuwe BMW R 18 opereert met dubbele schijven voor en een enkele schijf achter met vaste vierzuiger remklauwen. De spaakwielen dragen in hoge mate bij aan de stijlvolle heritage look.

In lijn met de BMW Motorrad filosofie heeft de BMW R 18 voor een cruiser relatief ver naar achteren geplaatste voetsteunen achter de cilinders. Deze positie zorgt voor een relaxte zithouding en voor optimale controle over de motofiets.

Onderhuids is de R 18 in contrast met het oldskool uiterlijk: de 1.802 cc Boxertwin heeft standaard drie rijmodi ‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’ – wat zonder meer ongebruikelijk is in dit segment. Standaard is eveneens ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar), dat in hoge mate bijdraagt aan de veiligheid.

Verder heeft de R 18 standaard het motorkoppelregelsysteem MSR om wielspin bij acceleratie, bijvoorbeeld op nat of glad wegdek, te beteugelen. Opties zijn onder meer de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist en Hill Start Control dat assisteert bij het vanuit stilstand wegrijden op een helling.

BMW Motorrad introduceert de R 18 wereldwijd als exclusieve R 18 First Edition. De First Edition onderscheidt zich door de klassieke zwarte lak met de gepenseelde witte biezen. Andere opvallende zaken zijn de vele chrome elementen, een badge in het zadel en een ‘First Edition’ chromen opdruk op de zijschilden.
 
Zoals het een échte Cruiser betaamt is ook deze R 18 is van huis uit ontworpen om te personaliseren. De hele layout van de motorfiets is daarop gericht. Zo is het achterframe gemakkelijk te verwijderen en zijn delen eenvoudig te demonteren. De bevestigingspunten van hydraulische leidingen voor remmen en koppeling en de kabels maken het eenvoudig om een hoger of lager stuur inclusief bijpassende leidingen en kabels te monteren. De cilinderkopdeksels en de cover aan de voorzijde van het motorblok zijn eveneens eenvoudig uitwisselbaar.

De uitgebreide range van BMW Motorrad Accessories biedt liefhebbers een scala aan mogelijkheden voor personalisatie. Zo zijn er twee verschillende designcollecties van gefreesde aluminium delen direct bij de marktintroductie beschikbaar: ‘Machined’ en ‘2-Tone-Black’. De designcollecties zijn samen met Roland Sands Design ontwikkeld.

Voor het accessoire- en customising programma van de nieuwe R 18 heeft BMW Motorrad ook samengewerkt met Roland Sands Design en andere bekende leveranciers. De Amerikaanse fabrikant Mustang Seats levert diverse kwalitatief hoogwaardige met de hand gemaakte zadels. Samen met specialist Vance & Hines zijn specifieke uitlaatsystemen ontwikkeld.

Goedkoop is de R 18 allerminst, bij ons moet voor de basisversie € 27.200,- op tafel worden gelegd. Inclusief optiepakketten is dat € 29.814,17 en dan is er nog een uitgebreide catalogus met accessoires waarmee de R 18 kan worden opgesierd.