Zoeken

Binnenkort: test prototype KTM 790 Duke

13 oktober 2017
Het is een publiek geheim dat KTM komende maand op de EIMCA in Milaan de langverwachte 790 Duke zal gaan presenteren. Alan Cathcart reed onlangs al met het prototype van de 790 Duke, die door een fonkelnieuwe LC8c - waarbij de tweede c voor compact staat paralleltwin met 270° krukas.

Dit is ‘m, de 790 Duke die de spits mag afbijten voor wat betreft een nieuwe serie LC8c modellen, die het 75° V-Twin format zal gaan vervangen dat KTM in staat heeft gesteld in een kwart eeuw tijd door te groeien tot Europa’s grootste fabrikant.

Net als twee jaar geleden met de toen nieuwe 690 Duke en 1290 Super Duke GT heeft ook nu KTM ervoor gekozen om nog voor de officiële onthulling van de 790 Duke op de EICMA in Milaan een zeer select groepje journalisten al te laten kennismaken met het prototype. 

In een notendop wordt de 790 Duke aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde paralleltwin met 270° krukas, die is begrensd op 10.800 toeren per minuut en van twee balansassen is voorzien, een in de kop en een op de krukas. 

De Keihin ECU is van drie rijmodi voorzien - Sport, Street en Rain, daarnaast is een waslijst aan elektronische hulpmiddelen voorzien zoals multistage MTC tractie controle, bochten ABS en KTM’s bekende MSR Motor Slip Regulatie. 

De zesversnellingsbak is van een quickshifter met autoblipper voor het terugschakelen voorzien, plus launch control en een wielspin regelaar. 



Op 18 oktober zal het complete verhaal van de KTM 790 Duke hier op motorfreaks te lezen zijn, maar voor nu zullen we het even met deze sneak preview moeten doen.