Zoeken

Binnenkort: eerste test Triumph Speed Twin

16 januari 2019
Eenentachtig jaar na de lancering van de allereerste Speed Twin heeft Triumph de legendarische naam van onder het stof vandaan gehaald. Op een zonovergoten, maar wel verdomd fris Mallorca konden we kennismaken met deze laatste uitbreiding van Triumph's Modern Classic familie. Binnenkort de uitgebreide test, hier alvast onze eerste bevindingen.

In een notendop zou je kunnen stellen dat de Speed Twin een Thruxton is met een breed stuur, maar als er één ding is dat de meer dan 200 kilometer lange route (variërend van strak asfalt met snelle vloeiende bochten tot smalle hobbelige bergwegen met de krapste haarspeldbochten die je maar bedenken kunt) ons heeft geleerd, dan is dat wel dat je daarmee de Speed Twin enorm te kort doet. 

De Speed Twin mag dan wel zijn afgeleid van de Thruxton, maar eenmaal het been over het zadel gegooid merk je dat de verschillen tussen de twee haast niet groter hadden kunnen zijn. Zo oncomfortabel als de Thruxton zit, zo aangenaam is de zit op de Speed Twin en alsof dát nog niet reden genoeg zou zijn om deze Speed Twin te prefereren boven de Thruxton, heeft Triumph ook nog eens de 1200 High Power 270° paralleltwin een behoorlijke update gegeven. Waardoor de Speed Twin sterker én lichter is. 

Hoeveel sterker en lichter? Wat vermogen betreft is er geen onderscheid, dat was en is nog steeds 97 pk bij 6.750 toeren per minuut, het koppel daarentegen is van 105 naar 112 Nm bij 4.950 toeren per minuut gegaan. Dat klinkt als niet zoveel, maar zelfs een Belgische collega die afgelopen week ter voorbereiding op deze test nog met een Thruxton had gestuurd zei dat het opvallend was hoeveel sterker de Speed Twin aanvoelt. 

Minstens zo belangrijk is echter het verschil in gewicht. De Speed Twin wordt opgegeven voor een drooggewicht van 196 kilo en dat zijn er maar liefst 10 minder dan de Thruxton. Wat het nog interessanter maakt is dat Triumph gewicht heeft afgesnoept daar waar het effect het grootste is: bij de roterende delen als de wielen en koppeling: 2,5 kilo bij het voorwiel, 1,5 kilo achter en 1 kilo bij de koppeling, wat een enorm effect op de inertia heeft gehad. Met als gevolg dat de Speed Twin veel gemakkelijker stuurt. 

We durven wel te stellen dat deze Speed Twin op dit moment de allerbeste Modern Classic is die Triumph in z'n gamma heeft. Zeker als je ook nog eens z'n prijskaartje in ogenschouw neemt. Een Thruxton R mag over betere vering beschikken, maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan. De Speed Twin kan de jouwe zijn voor € 15.000 wanneer je voor de zwarte uitvoering gaat, voor de twee two-tone kleurstellingen moet € 350 extra worden neergelegd. 



Een uitgebreide test van de Speed Twin zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.