Zoeken

Binnenkort: eerste test Triumph Rocket 3 R en GT

2 december 2019
Toen Triumph in 2004 de Rocket III lanceerde was dat de Britse vertegenwoordiging van 'groter is beter'. Vijftien jaar na die eerste Rocket III heeft Triumph haar powercruiser compleet vernieuwd. En 'm meteen subtiel een andere naam gegeven: Rocket 3. Wij stuurden onze Britse medewerker Alan Cathcart op pad voor een eerste kennismaking met de Rocket 3 die als R en GT op de markt is gezet.

Dat de Rocket III enkele jaren in Europa met stille trom van het toneel was verdwenen is een strategische keuze van Triumph geweest. In plaats van veel geld te investeren in een Euro 4 model, dat binnen enkele jaren alweer het veld zou moeten ruimen voor Euro 5, besloot Triumph de motor in Europa van de markt te halen en zich volledig te focussen op een compleet nieuw (Euro 5) model. 

Hoe compleet nieuw? Volgens Triumph's persman die de presentatie deelt de nieuwe Rocket 3 buiten de bobines en het format van in lengte geplaatste krukas niets, maar dan ook niets met de Rocket III. Dit zijn twee compleet nieuwe fietsen met elk hun eigen publiek. De gestripte R versie van de door een compleet nieuwe 2.458cc driecilinder met 120 graden krukas aangedreven Rocket 3 moet als tegenhanger van een X-Diavel of Fat Boy worden gezien, waar met de GT de boog meer op de Harley Road King en Indian Chieftain is gericht. 

Zoals gezegd wordt de Rocket 3 aangedreven door een compleet nieuw ontwikkeld motorblok dat nu 2.458cc inhoud heeft (2.294cc voor de Rocket III), waarvan dankzij z'n relatief korte slag het rode gebied nu bij 7.000 toeren ligt, met een topvermogen van 165 pk bij 6.000 toeren per minuut - 14% meer dan de 146 pk van de oude Rocket III. Minstens zo belangrijk is echter dat het nieuwe blok 18 kilo lichter is, waarvan 11 kilo alleen al voor rekening van de krukas komt. 

Het maximum koppel is met 221 Nm exact gelijk aan dat van de oude III, maar is volgens Triumph's technische man Stuart Wood nu wel veel dikker uitgesmeerd: tussen 2.500 en 5.500 tpm is er meer dan 200 Nm koppel beschikbaar. Daarnaast wordt nog eens even onderstreep dat 't maximum cijfer weliswaar gelijk aan z'n voorganger is, maar dat dat nog altijd 70% meer is dan z'n rivalen. 

Op het Spaanse Tenerife had Triumph voor de wereldpers de Rocket 3 R én GT klaargezet voor een uitgebreide test, die binnenkort op Motorfreaks te lezen zal zijn.