Zoeken

Binnenkort: eerste test Kawasaki 2019 ZX-6R 636

21 maart 2019
Wat een paar jaar geleden nog voor onmogelijk gehouden werd, is dan toch echt waarheid geworden: een Kawasaki introductie die niét in het water valt. Wat heet, hoewel Kawasaki Benelux er alles aan gedaan heeft de goden te verzoeken door nota bene in eigen land een event te organiseren, lijkt het welhaast de omgekeerde wereld: in plaats van gieten breekt juist, uitgerekend vandaag, na wekenlang aanhoudende regen, de zon door. En niet zo’n beetje ook.

Dat betekent dat we op een set hagelnieuwe R11 banden volledig los kunnen op een verder verlaten circuit van Assen. En dat komt goed uit, want we mogen rijden met de nieuwe ZX-6R. En dan wil je er wel wat mee kunnen.

Voordat we los gaan met een uitgebreide test die volgt zodra we de motor ook op de weg gereden hebben (direct aansluitend), hebben we wel alvast de eerste bevindingen.
De 636 is natuurlijk niet nieuw, maar wel vernieuwd en toch aardig geupdate. En dat hebben we volledig te danken aan de Amerikanen, want in tegenstelling tot hier in Europa is de vraag naar de middenklasse racer daar nog voldoende groot om deze update te rechtvaardigen. En daar plukken wij gewoon de vruchten van. 

Die update houdt dan ook precies in wat je zou verwachten: Euro4 (met behoud van vermogen en koppel), tractiecontrole, power modes en een quickshifter, plus een slip/assist koppeling. Dus gewoon mooi up to date. Doe er nog wat styling bij en een kleine aanpassing hier en daar, zoals een smaller zadel voor de kortere medemens, en je bent al een heel eind. Er zijn nog meer tweaks, zoals herziene vering en een heel klein beetje kortere eindoverbrenging, maar het lange verhaal volgt snel. Natuurlijk komt er nog een Performance pakket bij in de vorm van een Akra, duocover en tankpad en je bent weer helemaal des Kawa’s. 

Wat nog het meest opvalt is wat je hier voor betaalt: net aan 12.000 euro. Volgens de pakkende promotekst is dat zo eventjes 25 procent goedkoper dan de concurrentie en we kunnen snel raden welke daarmee bedoeld wordt….

Maar jongens, wat een knalfuif is het vervolgens om dit los te mogen laten op een baan als Assen. Het mag lang geleden zijn, maar wat een feest is de superslortklasse toch. Janken bij het leven, maar ook gewoon heel goed vooruit komen. Veel meer heb je gewoon niet nodig en het zal veel mensen eigenlijk wel zo goed uitkomen dat ze niet met 200 pk of meer uit de voeten moeten. Hier kun je tenminste nog eens vól de kraan mee open draaien en aan de andere kant is de snelheid toch niet al te kinderachtig. 

Sterker, het blok is krachtig genoeg om ook lager dan bij piektoeren goed uit de voeten te kunnen. Dat geeft je de speelruimte om veel bochten naar keus hoogtoerig in de ene, of iets koppelrijker in een hogere versnelling te nemen, al naar gelang wat er na komt en wat je van plan bent. Voor een supersport is dat een luxe, maar daar was het Kawasaki dan ook om te doen toen ze de keus maakten voor die extra 36 cc. Bovendien voegt dat ook op de openbare weg veel toe, maar daarover binnenkort meer. Geniet voor nu alvast even van een tipje van de sluier in de vorm van een paar foto’s.