Zoeken

Binnenkort: eerste test Honda CB1000R

25 maart 2018
Tien jaar na de lancering van de CB1000R heeft Honda haar sportieve naked een flinke update gegeven waarbij de focus op de essentie van motorrijden is gelegd: een minimalistisch design voor een heerlijke motorrit. Of, zoals ze in het Japan zeggen: Genten Kaiki. In de bergen van Malaga en het circuit van Ascari konden we kennismaken met de fiets, waarvan een uitgebreide test binnenkort op Motorfreaks te lezen zal zijn.

Net als de eerste CB1000R direct was afgeleid van het prototype dat enkele jaren daarvoor in Milaan was gepresenteerd heeft ook de nieuwe CB1000R, die ook in CB1000R+ versie leverbaar is, veel overeenkomsten met het CB4 concept als onderdeel van het Neo Sports Café design dat in 2015 op de EICMA in Milaan werd gepresenteerd en veel positieve kritieken kreeg. 

Net als de eerste CB1000R wordt ook deze 2018 Neo Classic Café uitvoering aangedreven door het motorblok van de 2006 CBR1000RR Fireblade, dat wel flink wat aanpassingen is ondergaan. Grotere kleppen, snellere nokkenassen, groter gasklephuis om meer lucht naar binnen te krijgen, een hogere compressieverhouding, en nog meer. 

Het heeft geresulteerd in een fiets die nu met een piekvermogen van 144 pk bij 10.500 toren maar liefst 20 pk meer vermogen heeft dan z'n voorganger en bovendien 12 kilo lichter is. Tel dat bij elkaar op en je praat over een verbeterde vermogen/gewicht verhouding van 20%. 

Daarnaast heeft Honda het elektronicapakket dat voor het eerst bij de RC213V-S is toegepast ook z'n opwachting gemaakt bij Honda's Naked Sport, waardoor tractiecontrole, motorrem en gasrespons via de 3 rijmodi kan worden geregeld. 

Een uitgebreide test van de Honda CB1000R zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.