Zoeken

Binnenkort: eerste test Aprilia RSV4 1100 Factory

25 maart 2019
Tien jaar na de lancering van de eerste RSV4 Factory heeft Aprilia haar superbike voor de straat naar een ongekend niveau getild. Het zonovergoten circuit van Mugello was toneel voor de wereldintroductie van de 217 pk sterke RSV4 1100 Factory, waarvan in navolging van de Tuono 1100 de cilinderinhoud tot 1.078cc is vergroot. Een uitgebreide test zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn, maar hier alvast onze eerste bevindingen.

Bij elke andere motor en op elk ander circuit zou ik helemaal happy zijn geweest met de topsnelheid die ik zojuist op het meer dan 1 kilometer lange rechte stuk van het circuit van Mugello op de klok zou hebben gezet, maar na de tweede sessie voel ik toch wel een kleine teleurstelling de 300 km/u nét niet te hebben gehaald: 299 km/u volgens het TFT kleurendisplay en dat is toch echt 25 km/u langzamer dan wat volgens datzelfde display de hoogste topsnelheid is geweest. 

In navolging van Ducati heeft ook Aprilia het stramien van 1000cc voor de eenliter Supersport losgelaten, omdat het accent van de zware supersport aan het verschuiven is van homologatiemodel voor het WK Superbike naar premium Supersport model, het meest exclusieve dat je voor geld kunt kopen. Als een Ferrari en Lamborghini. De RSV4 1100 Factory volgt de RSV4 RF op, die als ultieme RSV4 eigenlijk geeneens zo ver van de voor 2019 eveneens vernieuwde RSV4 RR stond. 

Dát is echter heel anders met de RSV4 1100 Factory, die volgens Aprilia de sterkste, lichtste en snelste RSV4 ooit is en daar zou ik nog aan willen toevoegen dat het ondanks het ongekende vermogen van 217 pk bij 13.200 tpm met maximum koppel van 122 Nm bij 11.000 tpm tevens de meest gebruiksvriendelijke en gemakkelijkst te rijden RSV4 ooit is. 

De allereerste RSV4 Factory liet zich nog het best omschreven als een RS250 Grand Prix racer waarin een 1.000cc V4 was gemonteerd en dat is tien jaar na dato nog steeds het geval, met dat verschil dat het vermogen van 180 pk naar nu dus 217 pk is gegroeid. De RSV4 is zo extreem lichtvoetig dat je in eerste instantie moet oppassen dat je niet té snel instuurt, is met speels gemak in de snelle chicanes van Mugello van het ene op het andere oor te leggen en is ronde na ronde met militaire precisie over het circuit te jagen. 

Je hoeft maar te denken waar je naar toe wilt gaan en de RSV4 heeft de koers al voor je uitgezet, waarbij de vering je zoveel feedback en vertrouwen geeft dat je nooit het gevoel hebt op - of over - de grens te gaan. Dankzij de van de MotoGP overgenomen vleugels is de motor ook op het lange rechte stuk extreem stabiel en bij het harde aanremmen, doordat er meer gewicht op het voorwiel drukt. Dat remmen doet 'ie trouwens niet alleen fenomenaal, maar dankzij de optionele carbon airducts houden de Brembo Stylema remmen ook onder extreme omstandigheden het hoofd koel en zal het je niet gebeuren dat je met oververhitte remmen aan de kant komt te staan.

Een uitgebreide test van de RSV4 1100 Factory zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn, maar we wilden je deze eerste indrukken alvast meegeven. Wat. Een. Fiets.