Zoeken

Benelli onthult 1200GT in China

22 september 2020
Hier in Europa mogen alle nationale en internationale motorshows dit jaar zijn afgelast, maar in China is de 2020 Chongqing Motor Show gewoon van start gegaan. Op de stand van Benelli werd het doek gelicht van de 1200GT, waarmee het Italiaanse merk dat al flink wat jaren in handen van QJ is, duidelijk z'n pijlen op BMW's RT heeft gericht.

Dat ze bij QJ Motors, de Chinese tweewieler gigant die recent ook een samenwerking met MV Agusta is aangegaan, voor Benelli de dikke driecilinder van de Tornado weer onder het stof vandaan zou halen hadden we wel wel verwacht (en stiekem ook gehoopt) en was bovendien begin dit jaar al aangekondigd, maar wat we niet hadden verwacht dat het eerste model dat op basis van de dikke Tre zou worden gelanceerd een dikke Tourbuffel zou zijn. 

QJ Motors is met de op de Chongqing Motor Show gepresenteerde Benelli 1200GT behoorlijk grondig te werk gegaan. Uitgangspunt van de 1200GT is de 1.130 cc Tre driecilinder lijnmotor van de Tornado geweest, waarvan de cilinderinhoud nu op 1.209 cc is gezet. Goed voor een helemaal nog niet zo verkeerd vermogen van 134 pk @ 9.000 tpm en een koppel van 120 Nm @ 6.500 tpm. 

Dat zijn waardes waarmee deze Benelli 1200GT aardig in de buurt zit van BMW's RT, die toch als z'n grootste concurrent moet worden gezien, welke er 134 pk en 143 Nm uitspuugt. Toegegeven, de RT heeft meer koppel, maar dat is een blijft een Boxertwin en een driecilinder heeft dan toch een mooiere powerband (en klinkt daarnaast stukken beter).

Uit de eerste beelden vanuit China valt duidelijk op te maken dat ze bij QJ/Benelli de concurrentie uit Duitsland verdomd goed hebben bestudeerd. Niet alleen is het design overduidelijk RT, het dashboard, dat uit een combinatie van analoge meters en een fors TFT kleurenscherm bestaat, en de 'Keyless Ride' startknop lijken zo van de Duitsers te zijn overgenomen. 



De Benelli 1200GT heeft verder een KYB upside down voorvork met Brembo Monobloc radiale remklauwen - uiteraard met ABS, elektrisch verstelbare spiegels en een set front and rear camera's, wat bijvoorbeeld adaptieve cruise control mogelijk maakt. Mocht Benelli dat inderdaad voor ogen hebben gehad, dan hebben ze hiermee een regelrechte primeur, maar op de Chinese motorshow zijn daar geen uitspraken over gedaan. 

Technische gegevens zijn nog niet bekend gemaakt, behalve dat de 1200GT een zithoogte van 780 mm heeft en met een 22 liter benzinetank is uitgerust. Verder heeft 'ie LED verlichting, USB aansluitingen, een in hoogte verstelbare ruit, een audiosysteem, handvat- en zadelverwarming, bandenspanning controle en een GPS navigatiesysteem. En fraaie chromen valbeugels bij het blok en de kofferset.

Het enige dat de groottoerist misschien zal tegenstaan is dat Benelli de 1200GT niet van cardan aandrijving heeft voorzien, maar heeft gekozen voor ketting en tandwielen, maar dat zou wel eens een slimme zet van Benelli kunnen zijn geweest. Regina heeft namelijk recent een 100% onderhoudsvrije ketting op de markt gezet, waarmee in een klap alle nadelen van een kettingaandrijving van tafel zijn geveegd. 

De Benelli 1200GT is begin 2021 in China leverbaar. Of die motor ook bij ons in Europa op de markt wordt gezet is op dit moment nog niet bekend, maar we zouden geen reden kunnen bedenken waarom ze dat niet zouden doen. Triumph mag het misschien niet zijn gelukt met de Trophy, maar Italianen kennende zou deze 1200GT best wel eens tot een hoofdpijndossier voor de Duitsers kunnen uitgroeien.

Qua looks en specs is 't al 'missie geslaagd' en het Tre motorblok is altijd al briljant geweest.