Zoeken

Aprilia vraagt octrooi aan voor mechanisch anti-duik systeem

30 maart 2020
Aprilia heeft octrooi aangevraagd voor een nieuwe voorvork met een nieuw anti-duik systeem, dat is ontworpen om het duiken van de voorvork tijdens het remmen te verminderen, zonder de vering overdreven stug te moeten maken.

De door Aprilia ingediende patenttekeningen laten een mechanisch anti-duiksysteem zien dat is gekoppeld aan raceonderdelen: de radiale remklauw is gemonteerd op een verstelbare beugel, die ten opzichte van de wielas enkele graden kan draaien. 

Op het moment dat de voorrem wordt bediend en de voorvork inveert bewegen remklauw en beugel in dezelfde richting als het wiel, waardoor er een kracht wordt uitgeoefend die het inveren tegengaat. Een rol die bij de klauw is geplaatst reguleert de beweging van het systeem en maakt dat het geheel instelbaar is. 

De bijgevoegde grafiek laat zien dat het systeem in de eerste fase van het remmen maximaal is en vervolgens afneemt tot pak 'm beet tweederde van de veerweg is opgebruikt. 

Het grote voordeel van dit systeem is dat de vering soepeler kan worden afgesteld en daardoor de oneffenheden in het wegdek beter kan absorberen, zonder dat je het risico loopt dat de voorvork doorslaat. 

Om dat te voorkomen wordt nu vering stugger afgesteld, maar dat heeft als nadeel dat oneffenheden veel slechter worden geabsorbeerd en de grip van de band in gevaar komt wanneer de compressie het maximum nadert. 

De toekomst zal ons leren of Aprilia dit in productie neemt, of dat het bij een hersenspinsel blijft.