Zoeken

Aprilia RSV4 X: superexclusief, 225 pk bij 165 kilo

27 maart 2019
Om het tienjarig bestaan te vieren van wat Aprilia een extraordinair project noemt hebben de Italianen de RSV4 X geïntroduceerd, een superexclusieve versie van de succesvolle RSV4, waarvan er slechts 10 met de hand zullen worden gemaakt. Met een vermogen van 225 pk en een gewicht van 165 kg is de RSV4 X een van de meest extreme motorfietsen ter wereld.

Hebben wij weer. Uitgerekend de dag dat de RSV4 X, de meest extreme motorfiets ter wereld, wordt onthuld tijdens Aprilia All Stars op het circuit van Mugello, heeft onze chef z'n vlucht gemist en is de onthulling compleet aan onze neus voorbij gegaan.

Met een opgegeven vermogen van 225 pk en een drooggewicht van 165 kilo is de RSV4 X maar liefst 8 pk sterker en 12 kilo lichter dan de RSV4 1100 Factory waarvan 'ie is afgeleid, wat 'm een ongekende vermogen/gewicht verhouding van 1,36 pk per kilo geeft, 1,2 pk per kilo wanneer je van het rijklaargewicht uitgaat. Dat is maar liefst 10% meer dan de RSV4 1100 Factory, waarvan we na drie sessies al enorm onder de indruk waren geraakt. 

Het gewicht heeft Aprilia naar beneden gebracht door alles wat je voor straat niet nodig hebt te verwijderen, een lichtgewicht carbonfiber kuip te monteren waarvan de graphics zijn geïnspireerd op de 2019 Aprilia RS-GP MotoGP racer. 

Daarnaast is een lichtere tank gemonteerd, zijn raceschakelaars aan het stuur voorzien, evenals talloze uit massief aluminium gefreesde onderdelen als het koppelingshendel, de protector van het remhendel, de instelbare voetsteunen en de carterbescherming. Marchesini gesmede magnesium wielen hebben ook aan de reductie van het gewicht bijgedragen. 



Wat de aandrijving betreft heeft Aprilia om te beginnen het blok geblueprint, ofwel alle onderdelen nauwkeurig op elkaar afgestemd voor een optimale speling, zoals het op de raceafdeling altijd bij raceblokken wordt gedaan. Daarnaast zijn nieuwe inlaatnokkenassen met een agressiever profiel, nieuwe klepveren en nieuwe stoterbussen voorzien. 

Het Akrapovic uitlaatsysteem heeft titanium manifolds en een carbon einddemper, het luchtfilter is vervangen door een Sprintfilter element: het luchtfilter met de hoogste doordringbaarheid dat gelijktijdig waterdicht is, dezelfde unit als door Aprilia Racing in de MotoGP wordt gebruikt. Uiteraard is ook de ECU mapping aangepast. 

Daar is het trouwens niet bij gebleven. Aprilia heeft de RSV4 X met het ANN (Aprilia No Neutral) systeem uitgerust, een versnellingsbak waarbij de neutraal naar onder de eerste versnelling is verplaatst, om te voorkomen dat 'ie bij het opschakelen van 1 naar 2 per ongeluk in z'n neutraal schiet. Het systeem, dat direct van het WK Superbike en de MotoGP afkomstig is, is nu voor het eerst op een productiemotor toegepast. 

Een ander werelddebuut voor en productiefiets komt voor rekening van Brembo. Aprilia heeft voor deze RSV4 X gekozen voor dezelfde remmen als de RS-GP racer, ofwel uit massief aluminium gefreesde GP4-MS remklauwen, gecombineerd met stalen schrijven met T-Drive technologie en een 19x16 mm rempomp. 

De RSV4 X is onderdeel van het door Aprilia Racing opgezette Factory Works programma. Elk van de slechts 10 RSV4 X machines die met de hand zullen worden gebouwd kunnen vanaf tweede helft april alleen online worden gereserveerd via de website factoryworks.aprilia.com, voor het prijskaartje van slechts € 39.900. 

Dat klinkt als een hoop geld, maar voor een superexclusieve motor als deze RSV4 X is dat eigenlijk een koopje. De 10 gelukkige kopers worden in de gelegenheid gesteld om de motor bij de fabriek op te halen en krijgen dan een exclusieve tour door de raceafdeling van de Noale fabriek op de koop toe.