Zoeken

Yamaha 1996 YZR500 van Kenny Roberts Jr. voor $321.000 geveild

1 december 2022
Het is misschien niet de meest spraakmakende 500cc Grand Prix machine van Yamaha, maar de YZR500 #10 waarmee Kenny Roberts Jr. in 1996 in de 500cc Grand Prix reed is recent wel voor een recordbedrag geveild. Hoewel $321.000 eigenlijk een koopje voor een Grand Prix racer is, want dat is het bedrag waarvoor de 1996 Yamaha YZR500 OWJ1 bij Iconic Motorbikes van de hand is gegaan.

 

Je zult het misschien niet geloven, maar de meeste fabrieksracers eindigen hun leven niet in een museum, maar worden door de fabrikanten aan het eind van het seizoen door de shredder gehaald, om niet het risico te lopen dat de concurrentie met de door hun ontwikkelde techniek aan de haal kan gaan. De kans dat je dus ergens op een veiling een Grand Prix machine kunt bemachtigen is

dus ontzettend klein. Het in zonnig Californië gevestigde Iconic Motorbikes, dat zich - de naam zegt het al - op iconische motorfietsen richt die tegenwoordig via online veilingen op de eigen website worden verkocht, had recent echter de hand weten te leggen op de 1996 Yamaha YZR500  OWJ1, waarmee Kenny Roberts Jr. in 1996 in het 500cc wereldkampioenschap aantrad. 

Kenny Jr reed dat jaar voor het officiële Marlboro Yamaha fabrieksteam (in die tijd was tabaksreclame nog heel gewoon) dat door zijn vader Kenny Roberts Sr. werd gerund. Het zou het laatste seizoen zijn dat Roberts Sr. met Yamaha racete, het jaar erop startte hij zijn eigen team Marlboro Team Roberts met de Modenas KR3, een 500cc driecilinder die toen de Maleisische motorfabrikant Modenas door autogigant Proton werd overgenomen tot Proton KR3 werd omgedoopt.

Bij de ontwikkeling van het 1996 model (OWJ1) was Yamaha grondig te werk gegaan. De laatste wereldtitel was in 1992 met Wayne Rainey behaald, maar na diens crash op Misano in 1993 (toen het nog linksom ging en waarbij hij een dwarslaesie opliep - om die reden zou het circuit van de kalender worden geschrapt) was de dominante rol van Yamaha uitgespeeld. 



De OWJ1 was van een compleet nieuw ontwikkeld frame voorzien, waarbij het subframe was geëlimineerd. Het zitje was nu van verstevigd koolstofvezel gemaakt, dat rechtstreeks op het frame was gemonteerd. Ook de 499cc tweetakt V4 was door Yamaha compleet nieuw ontworpen, met een boring x slag van 54 x 54 mm en een gesmede "Powder Metal" zuiger. Yamaha stelde dat deze aanpassingen in een boost in de topsnelheid had geresulteerd, door een betere balans van de vermogen en




koppelkarakteristiek te realiseren die gebaseerd op de totale efficiëntie van in- en uitlaattraject in plaats van simpelweg het toerental verhogen. Yamaha claimde een topvermogen van 177 pk uit de 499cc tweetakt. 

Met Nakeds die tegenwoordig al meer vermogen leveren dan dat klinkt dat misschien als belachelijk weinig, maar vergeet niet dat een 2-takt motor elke omwenteling arbeid levert, waardoor je kunt stellen dat het vermogen van een tweetakt dubbel moet worden geteld ten opzichte van een 4-takt motor, die slechts elke 2 omwentelingen arbeid levert. Ook wogen de viercilinder 500cc machines destijds slechts 130 kilo. 

Kenny Roberts Jr maakte na drie seizoenen 250cc in Team Roberts met de Yamaha TZM250 in 1996 zijn debuut in de 500cc en eindigde het seizoen op de 13e plaats met 69 punten, achter zijn teamgenoten Norick Abe (4e), Jean-Michel Bayle (9e) en Loris Capirossi (10e). 

Zijn beste resultaat haalde Roberts Jr. op Brno, toen hij op de 4e plaats finishte op 4,4 seconde van racewinnaar Alex Criville en 1,5 seconde van het podium. Roberts Jr. had zich toen eveneens op de 4e plaats van de eerste startrij gekwalificeerd (in die tijd stonden per startrij nog 4 motoren naast elkaar op de grid). Zijn beste kwalificatie was echter twee races daarvoor geweest, tijdens de Britse Grand Prix op Donington Park had hij zich op de 3e plaats gekwalificeerd. De nu geveilde machine heeft nog de sticker van de technische keuring van die Britse Grand Prix. Kenny Roberts Jr. nam bij de start de leiding in de race, maar ging in de 9e ronde onderuit. 

De nu door Iconic Motorbikes geveilde YZR500 met productiecode F9-60/96-4 is de enige OWJ1 in de wereld buiten de Yamaha fabriek, die aan het eind van het seizoen in bezit van Kenny Roberts Sr. kwam, vermoedelijk als geschenk van Yamaha voor zijn diensten. Kenny verkocht de machine aan Rick Degan van RMD Motors in Japan, die het op zijn beurt 3 jaar geleden aan een privé partij in Engeland verkocht. 

De Britse eigenaar heeft de OWJ1 van kop tot staart onderhanden genomen. De vering is opgefrist, het blok is opnieuw opgebouwd en heeft grondig onderhoud gehad, voordat Kenny Roberts Sr. de machine dit jaar tijdens het 2022 Goodwood Festival of Speed de heuvel op heeft gejaagd. De machine was onderdeel van Class 15: Two-WHeel Grand Prix Heroes en is tijdens Goodwood onder andere door Kenny Roberts Sr., Wayne Rainy, Kevin Schwantz en Dani Pedrosa gesigneerd. 

Nadat op 21 oktober de online veiling was gestart werd diezelfde ochtend de grens van $100.000 al gepasseerd. Aan het eind van de veiling op 28 oktober stond het hoogste bod op $300.101, maar was de reserveprijs nog niet bereikt. De verkoper accepteerde daarna een bod van $321.000 inclusief veilingkosten.  

Fotografie: Gray van Dyke