Zoeken

Testartikel Ed

Het is niet te geloven

7 augustus 2015

veel van de zaken die je niet weet zijn met hulp van Google wel op te zoeken, maar wat als je niet weet waar je naar zoeken moet? Als dat geen vragen oplevert. Laten we het even over de nieuwe Multistrada 1200 hebben. Toen Ducati de MTS1200 lanceerde als opvolger van de luchtgekoelde tweekleps MTS1100, je weet wel, dat foeilelijke ding van Terblanche, was de wereld in shock. De



Vreemd hoe iemand een artikel over de MTS1200 kan schrijven, maar daar dan alleen maar foto's aan toe te voegen die daar totaal niks mee te maken hebben.
MTS1200 was niets minder dan een verkapte 1198, maar dan van hoge poten en 'comfortabele' vering voorzien. De MTS1200 sloeg in als een bom: waar de concurrentie met hun allroads met een half oog naar onverharde wegen hadden gekeken koos Ducati haar eigen koers en kwam met een fiets die eigenlijk puur en alleen voor op straat was gemaakt, hoewel de Enduro rij-modus met inderdaad veel soepere vering het idee moest geven dat je met de MTS1200 daadwerkelijk een onverharde weg niet uit de weg hoefde te gaan.

Dat was echter van minder belang, wat de eerste MTS 1200 legendarisch maakte was dat de fiets qua performance niet voor de 1198 Superbike onderdeed, maar wel het comfort en de wendbaarheid van een allroad had. Ofwel: op top knallen met 285 km/u, om met hetzelfde gemak zonder voetjes aan de grond op straat te keren. N

verbruik  max min gem
GSX-S1000F 1:13,8  1:21,8 1:17,6
Z1000SX 1:14,6 1:18,5 1:16,2
atuurlijk, de eerste versie was niet perfect, de grondspeling hield niet bepaald over, de opboksteun van de middenbok zat op 'n irritante plek en het ABS greep sportief gezien belachelijk vroeg in. Daarnaast was de MTS1200 onderin alles behalve soepel, maar dat werd bovenin door het explosieve vermogen ruimschoots gecompenseerd.

  • lekker bier, knallen is altijd goed
  • zuipschuit, boetes stromen binnen