Zoeken

MV Agusta doneert corona sneltestmachine

3 april 2020
In deze tijden van corona ellende bereikt ons soms ook positief nieuws. Zo heeft MV Agusta het ziekenhuis van Varese een geavanceerd testapparaat gedoneerd waarmee binnen tot 96 corona testen in slechts 30 minuten kunnen worden gedaan. Het systeem kan ook op afstand worden gebruikt en zal worden ingezet op de afdeling van professor Fausto Sessa.

De QuantStudio 5 Real-Time PCR-systeem machine wordt geproduceerd door British Thermo Fisher Scientific en is een welkome aanvulling op de apparatuur die al in gebruik is door het ziekenhuis van Varese. 

Het zal helpen bij het voldoen aan de groeiende behoefte aan testen in het gebied, waarbij de getroffen personen snel worden geïdentificeerd. 

Gezondheidswerkers en de medische staf krijgen ook toegang tot de tests, voor hun eigen bescherming en die van hun families. Deze specifieke machine is niet specifiek bedoeld voor Covid-19, maar zal ook, zodra de noodsituatie voorbij is, de diagnostische mogelijkheden van het ziekenhuis op het volledige gebied van virologie aanzienlijk verbeteren.

Het initiatief van MV Agusta komt voort uit de samenwerking met Fondazione Circolo della Bontà Onlus, een lokale liefdadigheidsinstelling die op 8 maart begon met het inzamelen van fondsen voor de coronavirus noodsituatie, die al resulteerde in de schenking van belangrijke intensive care-apparatuur aan het ziekenhuis van Varese.

Timur Sardarov, CEO MV Agusta Motor S.p.A.: 
“Het is belangrijk voor ons om op dit specifieke moment ons steentje bij te dragen door diegenen te ondersteunen die werken om deze situatie aan te pakken en onze gemeenschap te beschermen. Fondazione Circolo della Bontà hielp ons bij het uitzoeken van enkele kritieke behoeften, zodat we snel en efficiënt konden handelen. We houden ook contact met het Varese-ziekenhuis om verdere interventiemogelijkheden te identificeren.”


Gianni Spartà, voorzitter van de Stichting Circolo della Bontà:
"We zijn dankbaar voor deze constructieve samenwerking en voor de steun die we van het bedrijf hebben gekregen. De lokale gemeenschap reageert formidabel op de situatie. De hashtag die we in 2011 lanceerden, #takecareofwhotakescareofyou, lijkt vandaag meer dan ooit van toepassing .”