Zoeken

Merkwaarde Vespa meer dan 900 miljoen euro

20 januari 2022
In Italië weten ze 't wel: of je rijdt een scooter, of je rijdt een Vespa. Een nieuw rapport dat in opdracht van moederbedrijf Piaggio is uitgevoerd biedt inzicht in de uitzonderlijke marktwaarde van Vespa, dat vorig jaar haar 75e verjaardag vierde.

Piaggio Group deelt vandaag de bevindingen van een nieuw rapport dat inzicht biedt in de uitzonderlijke merkwaarde van Vespa. Piaggio identificeert Vespa als een belangrijke troef in zijn bredere portefeuille. De resultaten van de analyse tonen aan dat de merkwaarde van Vespa in 2021 in totaal 906 miljoen euro bedroeg.

Michele Colaninno, Piaggio Group Board Director voor Strategy, Products & Innovation:
"Vespa is veel meer dan een automotivemerk. Het staat symbool voor kunst, design, technologie en plezier. Vespa is een stijlicoon: haar bijzonder karakter maakt het tot een van de meest bewonderde en begeerde merken, dat zowel tot het premium segment behoort als tot de mode- en lifestylemerken." 

"Daarom moeten we het beginnen te vergelijken met andere wereldwijde merken die verder gaan dan pure mobiliteit en hebben we Interbrand, 's werelds grootste merkenadviesbureau, gevraagd om de financiële waarde van het merk Vespa te bepalen en te analyseren. Dit is de eindmeet niet, maar wel een nieuw startpunt terwijl we verder bouwen aan de toekomst van Vespa."


Bevindingen in het rapport van het toonaangevende merkenadviesbureau Interbrand wijzen op wat het omschrijft als "een uniek, wereldwijd erkend merk, dankzij de perfecte combinatie van design, lifestyle en Italiaans erfgoed", waarbij de merkwaarde van Vespa uiteindelijk wordt geschat op 906 miljoen euro.

Manfredi Ricca, Interbrand's Global Chief Strategy Officer:
"De term 'iconisch' wordt misschien te vaak gebruikt, maar er is eigenlijk geen andere manier om dit merk te definiëren." "Vespa is een erfgoedmerk, en toch is het voortdurend in ontwikkeling; het is door en door Italiaans, en toch wereldwijd geliefd; het is premium, en toch inclusief. Dit waarderingsrapport zet niet alleen het enthousiasme en de vraag naar dit merk om in cijfers - het laat ook zien dat Vespa zich op het snijvlak van mobiliteit, expressie en cultuur bevindt."

 
Bij het bepalen van de financiële waarde van het merk Vespa, heeft Interbrand gebruik gemaakt van bewezen, eigen merkwaarderingstechnieken, met behulp van een uitgebreide set van bronnen, marktgegevens en kwantitatieve studies die zijn uitgevoerd in Vespa's 10 belangrijkste markten.
 
Een van de belangrijkste factoren die bijdroegen aan de totale merkscore van Vespa was het onderscheidend vermogen binnen de industrie, dankzij de uniekheid en herkenbaarheid van het productdesign en het erfgoed dat dit Italiaanse icoon kenmerkt. 

Affiniteit speelt ook een belangrijke rol in het afleiden van merkwaarde - het benadrukken van de sterke positieve gevoelens van klanten ten opzichte van het merk. In het algemeen speelt het merk in een arena die breder is dan mobiliteit, en voorziet het in behoeften zoals zelfexpressie en entertainment.
 
Vespa vertegenwoordigt de Italiaanse essentie op zijn best: een tijdloos icoon waarvan het erfgoed miljoenen mensen wereldwijd heeft geïnspireerd. Het merk Vespa overstijgt functionele productvoordelen - en is synoniem met lifestyle, met het dubbele voordeel van een kritische emotionele band met klanten.
 
2021 was een sterk jaar voor Vespa, dat zijn 75e verjaardag vierde met de lancering van de Vespa 75th Special Series. Sinds 1946 zijn er meer dan 19 miljoen exemplaren geproduceerd en verkocht, een mijlpaal die in de afgelopen 12 maanden werd bereikt. 

Vespa was ook succesvol in de uitbreiding van het ecosysteem van het merk, dankzij de lancering van de nieuwe Vespa 946 Christian Dior, een samenwerking met Justin Bieber en de wereldwijde weerklank die de Disney Pixar film "Luca" genereerde, waarin de Vespa integraal deel uitmaakt van het plot en het verhaal van de film.

De merkwaarde van 906 miljoen euro vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal voor dit geliefde Italiaanse merk en benadrukt de relevantie die het heeft onder zijn wereldwijde publiek. Het is een startpunt voor een langetermijnplan dat Vespa naar nieuwe ambitieuze doelen brengt door middel van innovaties en wereldwijde partnerschappen.